LEGE nr. 168 din 12 noiembrie 1999 privind solutionarea
conflictelor de munca
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 29 noiembrie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
ART. 1
(1) Raporturile de munca stabilite intre salariati si unitatile la
care acestia sunt incadrati se desfasoara cu respectarea prevederilor
legale, precum si in conditiile negociate prin contractele colective si
individuale de munca.
(2) Incalcarea de catre una dintre parti a obligatiilor care ii
revin potrivit alin. (1) atrage raspunderea juridica a acesteia.
ART. 2
In sensul prezentei legi, termenii de mai jos au urmatoarea
semnificatie:
a) unitate desemneaza persoana juridica care utilizeaza munca
prestata de salariati;
b) salariat desemneaza persoana fizica ce desfasoara o activitate
in cadrul unei unitati, in temeiul unui contract individual de munca.
ART. 3
Conflictele dintre salariati si unitatile la care sunt incadrati,
cu privire la interesele cu caracter profesional, social sau economic
ori la drepturile rezultate din desfasurarea raporturilor de munca, sunt
conflicte de munca. Salariatii si unitatile au obligatia sa solutioneze
conflictele de munca prin buna intelegere sau prin procedurile stabilite
de lege.
ART. 4
Conflictele de munca ce au ca obiect stabilirea conditiilor de
munca cu ocazia negocierii contractelor colective de munca sunt
conflicte referitoare la interesele cu caracter profesional, social sau
economic ale salariatilor, denumite in continuare conflicte de interese.
ART. 5
Conflictele de munca ce au ca obiect exercitarea unor drepturi sau
indeplinirea unor obligatii decurgand din legi sau din alte acte
normative, precum si din contractele colective sau individuale de munca
sunt conflicte referitoare la drepturile salariatilor, denumite in
continuare conflicte de drepturi.
ART. 6
(1) Persoanele fizice care desfasoara o activitate in baza unui
contract individual de munca la un angajator, persoana fizica, au
calitatea de salariat.
(2) Conflictele de munca dintre angajatori, persoane fizice, si
salariatii acestora se solutioneaza potrivit dispozitiilor prezentei
legi.
CAP. 2
Modul de solutionare a conflictelor de interese
Sectiunea 1
Conflictele de interese
ART. 7
(1) Dreptul salariatilor la negocieri colective, precum si
posibilitatea acestora de a revendica conditii normale de munca sunt
garantate de lege.
(2) Orice conflict de munca ce intervine intre salariati si
unitati in legatura cu inceperea, desfasurarea si incheierea
negocierilor colective se solutioneaza de catre parti potrivit
procedurilor reglementate prin prezenta lege.
ART. 8
Nu pot constitui obiect al conflictelor de interese revendicarile
salariatilor pentru a caror rezolvare este necesara adoptarea unei legi
sau a altui act normativ.
ART. 9
(1) Conflictele de interese pot avea loc:
a) la nivelul unitatilor;
b) la nivelul grupurilor de unitati, al ramurilor ori la nivel
national.
(2) Conflictele de interese pot avea loc si la nivelul unor
subunitati, compartimente sau al unor grupuri de salariati care exercita
aceeasi profesie in aceeasi unitate, in masura in care intre partenerii
la negocieri s-a convenit ca acestia sa isi stabileasca, in mod
distinct, in contractul colectiv, conditiile de munca.
ART. 10
(1) In conflictele de interese la nivel de unitate salariatii sunt
reprezentati de sindicatele reprezentative, potrivit legii.
(2) La nivelul unitatilor in care nu sunt constituite sindicate
reprezentative in sensul alin. (1), iar salariatii si-au ales persoanele
care sa ii reprezinte la negocieri, aceleasi persoane ii reprezinta si
in cazul conflictelor de interese, in masura in care acestea indeplinesc
conditiile prevazute la art. 20 alin. (2).
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator si
in ceea ce priveste reprezentarea salariatilor in cazul unor conflicte
de interese la nivelul subunitatilor, al compartimentelor sau al
grupurilor de salariati care exercita aceeasi profesie in aceeasi
unitate.
ART. 11
(1) In cazul conflictelor de interese la nivel de grup de unitati,
de ramura sau la nivel national, salariatii sunt reprezentati de
organizatiile sindicale reprezentative care participa la negocierile
colective.
(2) Conflictele de interese la nivel de grup de unitati, de ramura
si la nivel national pot avea loc numai dupa inregistrarea prealabila a
acestora la unitatile componente ale structurilor respective, potrivit
legii. Negocierea, medierea si arbitrarea acestor conflicte de interese
se vor face intre organizatiile sindicale si patronale reprezentative la
nivel de grup de unitati, de ramura si la nivel national, dupa caz.
Sectiunea a 2-a
Declansarea conflictelor de interese
ART. 12
Conflictele de interese pot fi declansate in urmatoarele situatii:
a) unitatea refuza sa inceapa negocierea unui contract colectiv de
munca, in conditiile in care nu are incheiat un contract colectiv de
munca sau contractul colectiv de munca anterior a incetat;
b) unitatea nu accepta revendicarile formulate de salariati;
c) unitatea refuza nejustificat semnarea contractului colectiv de
munca, cu toate ca negocierile au fost definitivate;
d) unitatea nu isi indeplineste obligatiile prevazute de lege de a
incepe negocierile anuale obligatorii privind salariile, durata timpului
de lucru, programul de lucru si conditiile de munca.
ART. 13
(1) Pe durata valabilitatii unui contract colectiv de munca
salariatii nu pot declansa conflicte de interese.
(2) Fac exceptie de la regula prevazuta la alin. (1) situatiile
prevazute la art. 12 lit. d).
ART. 14
(1) In toate cazurile in care intr-o unitate exista premisele
declansarii unui conflict de interese, sindicatele reprezentative sau,
in cazul in care in unitate nu este organizat un astfel de sindicat,
reprezentantii alesi ai salariatilor vor sesiza unitatea despre aceasta
situatie.
(2) Sesizarea se va face in scris, cu precizarea revendicarilor
salariatilor, inclusiv a motivarii acestora, precum si a propunerilor de
solutionare. Conducerea unitatii este obligata sa primeasca si sa
inregistreze sesizarea astfel formulata.
(3) Cerinta prevazuta la alin. (2) se considera indeplinita si
daca revendicarile salariatilor, motivarea acestora si propunerile de
solutionare sunt exprimate de sindicatul reprezentativ sau de catre
reprezentantii alesi ai salariatilor cu ocazia primirii la conducerea
unitatii si daca discutiile purtate au fost consemnate intr-un
proces-verbal.
ART. 15
Conducerea unitatii are obligatia de a raspunde in scris
sindicatelor sau, in lipsa acestora, reprezentantilor salariatilor, in
termen de doua zile lucratoare de la primirea sesizarii, cu precizarea
punctului de vedere pentru fiecare dintre revendicarile formulate.
ART. 16
In situatia in care unitatea nu a raspuns la toate revendicarile
formulate sau, desi a raspuns, sindicatele nu sunt de acord cu punctul
de vedere precizat, conflictul de interese se considera declansat.
Sectiunea a 3-a
Concilierea conflictelor de interese
ART. 17
In cazul in care conflictul de interese a fost declansat in
conditiile prevazute la art. 16 sindicatul reprezentativ sau, dupa caz,
reprezentantii salariatilor sesizeaza Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale, prin organele sale teritoriale - directiile generale de munca
si protectie sociala, in vederea concilierii.
ART. 18
(1) Sesizarea pentru concilierea conflictului de interese se
formuleaza in scris si va cuprinde, in mod obligatoriu, cel putin
urmatoarele mentiuni:
a) unitatea la care s-a declansat conflictul de interese, cu
indicarea sediului si a numelui conducatorului;
b) obiectivul conflictului de interese si motivarea acestuia;
c) dovada indeplinirii cerintelor prevazute la art. 14-16;
d) indicarea persoanelor delegate sa reprezinte la conciliere
sindicatul reprezentativ sau, dupa caz, salariatii.
(2) Sesizarea se depune in doua exemplare la directia generala de
munca si protectie sociala in a carei raza teritoriala isi are sediul
unitatea si trebuie sa fie datata si semnata de conducerea sindicatului
reprezentativ sau, dupa caz, de reprezentantii salariatilor.
ART. 19
In termen de 24 de ore de la inregistrarea sesizarii Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale desemneaza delegatul sau pentru participare
la concilierea conflictului de interese, care are obligatia sa ia
urmatoarele masuri:
a) comunicarea sesizarii unitatii in termen de 48 de ore de la
desemnarea sa;
b) convocarea partilor la procedura de conciliere la un termen ce
nu poate depasi 7 zile de la inregistrarea sesizarii.
ART. 20
(1) Pentru sustinerea intereselor lor la conciliere sindicatele
reprezentative sau, dupa caz, salariatii aleg o delegatie formata din
2-5 persoane, care va fi imputernicita in scris sa participe la
concilierea organizata de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale. Din
delegatia sindicatului pot face parte si reprezentanti ai federatiei sau
ai confederatiei la care sindicatul este afiliat.
(2) Poate fi aleasa ca delegat al sindicatelor reprezentative sau,
dupa caz, al salariatilor orice persoana care indeplineste urmatoarele
conditii:
a) a implinit varsta de 21 de ani;
b) este salariat al unitatii sau reprezinta federatia ori
confederatia sindicala la care sindicatul ce organizeaza conflictul de
interese este afiliat;
c) nu a fost condamnata pentru savarsirea infractiunilor prevazute
la art. 87.
ART. 21
Pentru sustinerea punctului de vedere al unitatii conducatorul
acesteia, daca nu participa
personal, va desemna printr-o imputernicire scrisa o delegatie
compusa din 2-5 persoane care sa participe la conciliere.
ART. 22
(1) La data fixata pentru conciliere delegatul Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale verifica imputernicirile delegatilor partilor si
staruie ca acestia sa actioneze pentru a se realiza concilierea.
(2) Sustinerile partilor si rezultatul dezbaterilor se consemneaza
intr-un proces-verbal, semnat de catre parti si de delegatul
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(3) Procesul-verbal se intocmeste in 3 exemplare, cate unul pentru
delegatii sindicatului reprezentativ sau, dupa caz, ai salariatilor,
pentru conducerea unitatii si pentru delegatul Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale.
ART. 23
In cazul in care, in urma dezbaterilor se ajunge la un acord cu
privire la solutionarea revendicarilor formulate, partile vor definitiva
contractul colectiv de munca, conflictul de interese fiind astfel
incheiat.
ART. 24
In situatiile in care acordul cu privire la solutionarea
conflictului de interese este numai partial, in procesul-verbal se vor
consemna revendicarile asupra carora s-a realizat acordul si cele ramase
nesolutionate, impreuna cu punctele de vedere ale fiecarei parti
referitoare la acestea din urma.
ART. 25
Rezultatele concilierii mentionate la art. 23 si 24 vor fi aduse
la cunostinta salariatilor de catre cei care au facut sesizarea pentru
efectuarea concilierii.
Sectiunea a 4-a
Medierea conflictelor de interese
ART. 26
In cazul in care conflictul de interese nu a fost solutionat ca
urmare a concilierii organizate de Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale, partile pot hotari, prin consens, initierea procedurii de
mediere.
ART. 27
(1) Mediatorii sunt alesi de comun acord de catre partile aflate
in conflict de interese dintre persoanele care au calitatea de mediator.
(2) Mediatorii sunt numiti anual de ministrul muncii si protectiei
sociale, cu acordul Consiliului Economic si Social.
ART. 28
(1) Procedura de mediere a conflictelor de interese se stabileste
prin contractul colectiv de munca incheiat la nivel national.
(2) Durata medierii nu poate depasi 30 de zile calculate de la
data la care mediatorul ales a acceptat medierea conflictului de
interese.
ART. 29
Partile aflate in conflict de interese au obligatia de a pune la
dispozitie a mediatorului datele necesare pentru indeplinirea misiunii
sale. Mediatorul are dreptul sa convoace partile si sa le ceara relatii
scrise cu privire la revendicarile formulate.
ART. 30
La incheierea misiunii sale mediatorul are obligatia sa
intocmeasca un raport cu privire la situatia conflictului de interese,
sa isi precizeze parerea cu privire la eventualele revendicari ramase
nesolutionate; raportul va fi transmis fiecarei parti, precum si
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
ART. 31
(1) Pentru activitatea depusa mediatorul va primi un onorariu,
stabilit de comun acord intre acesta si partile aflate in conflict de
interese.
(2) Onorariul se depune de catre parti la Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale la data inceperii procedurii de mediere.
Sectiunea a 5-a
Arbitrajul conflictelor de interese
ART. 32
(1) Pe intreaga durata a unui conflict de interese partile aflate
in conflict pot hotari prin consens ca revendicarile formulate sa fie
supuse arbitrajului unei comisii.
(2) Hotararile pronuntate de comisia de arbitraj sunt obligatorii
pentru parti si completeaza contractele colective de munca.
ART. 33
Comisia de arbitraj se compune din 3 arbitri desemnati dupa cum
urmeaza:
a) un arbitru, de catre conducerea unitatii;
b) un arbitru, de catre sindicatele reprezentative sau, dupa caz,
de catre reprezentantii salariatilor;
c) un arbitru, de catre Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
ART. 34
Lista cuprinzand persoanele care pot fi desemnate arbitri se
stabileste o data pe an, prin ordin al ministrului muncii si protectiei
sociale, dintre specialistii in domeniul economic, tehnic, juridic si
din alte profesii, cu acordul Consiliului Economic si Social.
ART. 35
(1) Comisia de arbitraj isi desfasoara activitatea de solutionare
a conflictului de interese la sediul Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale sau, dupa caz, la sediul directiei generale de munca si
protectie sociala.
(2) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale sau, dupa caz,
directia generala de munca si protectie sociala asigura activitatea de
secretariat a comisiei de arbitraj.
ART. 36
Procedura de lucru a comisiei de arbitraj se stabileste printr-un
regulament aprobat prin ordin comun al ministrului muncii si protectiei
sociale si al ministrului justitiei, care va fi publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
ART. 37
Dupa stabilirea comisiei de arbitraj partile sunt obligate sa
depuna la aceasta intreaga documentatie privind revendicarile formulate
si sustinerea acestora.
ART. 38
(1) In termen de 3 zile de la primirea documentatiei prevazute la
art. 37 comisia de arbitraj are obligatia sa convoace partile si sa
dezbata impreuna cu acestea conflictul de interese, pe baza
dispozitiilor legale si a prevederilor contractelor colective de munca
aplicabile.
(2) Comisia de arbitraj se pronunta in termen de 5 zile de la data
incheierii dezbaterilor printr-o hotarare irevocabila.
(3) Hotararea motivata se comunica partilor in termen de 24 de ore
de la pronuntare. Sub sanctiunea nulitatii, hotararea trebuie insotita
de dovezile de convocare a partilor.
(4) Hotararea comisiei de arbitraj face parte din contractul
colectiv de munca. Incepand cu data pronuntarii hotararii de catre
comisia de arbitraj conflictul de interese inceteaza.
ART. 39
Pentru activitatea desfasurata in solutionarea unui conflict de
interese membrii comisiei de arbitraj primesc un onorariu care se
stabileste si se plateste de catre partile in conflict, in mod egal. In
situatia in care nu se realizeaza acordul partilor cu privire la
cuantumul onorariului, acesta se stabileste de Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale, tinandu-se seama si de propunerile partilor.
Sectiunea a 6-a
Greva
ART. 40
Greva constituie o incetare colectiva si voluntara a lucrului
intr-o unitate si poate fi declarata pe durata desfasurarii conflictelor
de interese, cu exceptiile prevazute de prezenta lege.
ART. 41
(1) Greva poate fi declarata numai daca, in prealabil, au fost
epuizate posibilitatile de solutionare a conflictului de interese prin
procedurile prevazute de prezenta lege si daca momentul declansarii a
fost adus la cunostinta conducerii unitatii de catre organizatori cu 48
de ore inainte.
(2) Inainte de declansarea grevei medierea si arbitrajul
conflictului de interese sunt obligatorii numai daca partile, de comun
acord, au decis parcurgerea acestor etape.
ART. 42
(1) Hotararea de a declara greva se ia de catre organizatiile
sindicale reprezentative participante la conflictul de interese, cu
acordul a cel putin jumatate din numarul membrilor sindicatelor
respective.
(2) Pentru salariatii unitatilor in care nu sunt organizate
sindicate reprezentative hotararea de declarare a grevei se ia prin vot
secret, cu acordul a cel putin unei patrimi din numarul salariatilor
unitatii sau, dupa caz, ai subunitatii, compartimentului sau grupului de
salariati in care s-a declansat conflictul de interese.
ART. 43
Grevele pot fi de avertisment, propriu-zise si de solidaritate.
ART. 44
Greva de avertisment nu poate avea o durata mai mare de doua ore,
daca se face cu incetarea lucrului, si trebuie, in toate cazurile, sa
preceada cu cel putin 5 zile greva propriu-zisa.
ART. 45
(1) Greva de solidaritate poate fi declarata in vederea sustinerii
revendicarilor formulate de salariatii din alte unitati.
(2) Hotararea de a declara greva de solidaritate poate fi luata,
cu respectarea prevederilor art. 42 alin. (1), de catre organizatiile
sindicale reprezentative afiliate la aceeasi federatie sau confederatie
sindicala la care este afiliat sindicatul organizator. In cazul grevelor
de solidaritate prevederile art. 42 alin. (2) nu se aplica.
(3) Greva de solidaritate nu poate avea o durata mai mare de o zi
si trebuie anuntata in scris conducerii unitatii cu cel putin 48 de ore
inainte de data incetarii lucrului.
ART. 46
(1) Grevele sunt organizate de sindicatele reprezentative sau,
dupa caz, de reprezentantii salariatilor, care vor stabili si durata
acesteia, cu respectarea prevederilor art. 43-45.
(2) Sindicatele reprezentative sau, dupa caz, reprezentantii alesi
ai salariatilor ii reprezinta pe grevisti, pe toata durata grevei, in
relatiile cu unitatea, inclusiv in fata instantelor judecatoresti, in
cazurile in care se solicita suspendarea sau incetarea grevei.
ART. 47
Pe durata in care revendicarile formulate de salariati sunt supuse
medierii ori arbitrajului acestia nu pot declara greva.
ART. 48
In situatia in care, dupa declararea grevei, jumatate din numarul
salariatilor care au hotarat declararea grevei renunta la greva, aceasta
inceteaza.
ART. 49
(1) Greva poate fi declarata numai pentru apararea intereselor cu
caracter profesional, economic si social ale salariatilor.
(2) Greva nu poate urmari realizarea unor scopuri politice.
ART. 50
(1) Participarea la greva este libera. Nimeni nu poate fi
constrans sa participe la greva sau sa refuze sa participe.
(2) Pe durata unei greve declansate intr-o unitate pot inceta
activitatea si salariatii unor subunitati sau compartimente care nu au
participat initial la declansarea conflictului de interese.
(3) In situatiile prevazute la alin. (2) revendicarile sunt cele
formulate la declansarea conflictului de interese.
ART. 51
(1) Daca este posibil, salariatii care nu participa la greva isi
pot continua activitatea.
(2) Salariatii aflati in greva trebuie sa se abtina de la orice
actiune de natura sa impiedice continuarea activitatii de catre cei care
nu participa la greva.
ART. 52
Organizatorii grevei, impreuna cu conducerea unitatii au obligatia
ca pe durata acesteia sa protejeze bunurile unitatii si sa asigure
functionarea continua a utilajelor si a instalatiilor a caror oprire ar
putea constitui un pericol pentru viata sau pentru sanatatea oamenilor.
ART. 53
Pe durata grevei conducerea unitatii nu poate fi impiedicata sa
isi desfasoare activitatea de catre salariatii aflati in greva sau de
organizatorii acesteia. Conducerea unitatii nu poate incadra salariati
care sa il inlocuiasca pe cei aflati in greva.
ART. 54
(1) Participarea la greva sau organizarea acesteia, cu respectarea
dispozitiilor prezentei legi, nu reprezinta o incalcare a obligatiilor
de serviciu ale salariatilor si nu poate avea consecinte negative asupra
grevistilor sau asupra organizatorilor.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica, daca greva este
suspendata sau declarata ilegala, potrivit art. 56 sau, dupa caz, art.
60.
(3) Pe durata grevei salariatii isi mentin toate drepturile ce
decurg din contractul individual de munca, cu exceptia drepturilor
salariale.
ART. 55
Conducerile unitatilor pot solicita suspendarea grevei pe un
termen de cel mult 30 de zile de la data inceperii sau continuarii
grevei, daca prin aceasta s-ar pune in pericol viata sau sanatatea
oamenilor.
ART. 56
(1) Cererea de suspendare se adreseaza curtii de apel in a carei
circumscriptie isi are sediul unitatea si se solutioneaza in termen de 7
zile de la inregistrare.
(2) Hotararile pronuntate sunt irevocabile.
ART. 57
(1) In timpul grevei organizatorii acesteia continua negocierile
cu conducerea unitatii, in vederea satisfacerii revendicarilor care
formeaza obiectul conflictului de interese.
(2) In cazul in care organizatorii grevei si conducerea unitatii
ajung la un acord, conflictul de interese este solutionat si greva
inceteaza.
(3) Refuzul organizatorilor grevei de a indeplini obligatia
prevazuta la alin. (1) atrage raspunderea patrimoniala a acestora pentru
pagubele cauzate unitatii.
ART. 58
Daca unitatea apreciaza ca greva a fost declarata ori continua cu
nerespectarea legii se poate adresa judecatoriei in a carei
circumscriptie teritoriala isi are sediul unitatea, cu o cerere prin
care se solicita instantei incetarea grevei.
ART. 59
Judecatoria fixeaza termen pentru solutionarea cererii de incetare
a grevei, care nu poate fi mai mare de 3 zile de la data inregistrarii
acesteia, si dispune citarea partilor.
ART. 60
(1) Judecatoria examineaza cererea prin care se solicita incetarea
grevei si pronunta, de urgenta, o hotarare prin care, dupa caz:
a) respinge cererea unitatii;
b) admite cererea unitatii si dispune incetarea grevei ca fiind
ilegala.
(2) Hotararile pronuntate de judecatorie sunt definitive.
ART. 61
(1) Judecatoria si tribunalul judetean sau al municipiului
Bucuresti solutioneaza cererea sau, dupa caz, recursul, potrivit
procedurii prevazute pentru solutionarea conflictelor de munca.
(2) In cazul in care dispune incetarea grevei ca fiind ilegala,
instantele, la cererea celor interesati, pot obliga persoanele vinovate
de declansarea grevei ilegale la plata unor despagubiri.
ART. 62
(1) In situatia in care greva s-a derulat pe o durata de 20 de
zile, fara ca partile implicate sa fi ajuns la o intelegere, si daca
continuarea grevei ar fi de natura sa afecteze interese de ordin
umanitar, conducerea unitatii poate supune conflictul de interese unei
comisii de arbitraj.
(2) Cererea de arbitrare se adreseaza organelor care au efectuat
concilierea conflictului de interese.
(3) Procedura de arbitrare a conflictului de interese este cea
prevazuta la art. 32-39.
ART. 63
Nu pot declara greva: procurorii, judecatorii, personalul
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne si al
unitatilor din subordinea acestor ministere, personalul Serviciului
Roman de Informatii, al Serviciului de Informatii Externe, al
Serviciului de Telecomunicatii Speciale, personalul militar incadrat in
Ministerul Justitiei, precum si cel din unitatile din subordinea
acestuia.
ART. 64
Personalul din transporturile aeriene, navale, terestre de orice
fel nu poate declara greva din momentul plecarii in misiune si pana la
terminarea acesteia.
ART. 65
Personalul imbarcat pe navele marinei comerciale sub pavilion
romanesc poate declara greva numai cu respectarea normelor stabilite
prin conventii internationale ratificate de statul roman.
ART. 66
(1) In unitatile sanitare si de asistenta sociala, de
telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, in unitatile de
transporturi pe caile ferate, inclusiv pentru gardienii feroviari, in
unitatile care asigura transportul in comun si salubritatea
localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie
electrica, caldura si apa, greva este permisa cu conditia ca
organizatorii si conducatorii grevei sa asigure serviciile esentiale,
dar nu mai putin de o treime din activitatea normala, cu satisfacerea
necesitatilor minime de viata ale comunitatilor locale.
(2) Salariatii din unitatile sistemului energetic national, din
unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc
continuu pot declara greva cu conditia asigurarii a cel putin unei
treimi din activitate, care sa nu puna in pericol viata si sanatatea
oamenilor si care sa asigure functionarea instalatiilor in deplina
siguranta.
CAP. 3
Modul de solutionare a conflictelor de drepturi
Sectiunea 1
Conflictele de drepturi
ART. 67
Sunt conflicte de drepturi urmatoarele:
a) conflictele in legatura cu incheierea, executarea, modificarea,
suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca;
b) conflictele in legatura cu executarea contractelor colective de
munca.
ART. 68
Sunt, de asemenea, considerate conflicte de drepturi urmatoarele:
a) conflictele in legatura cu plata unor despagubiri pentru
acoperirea prejudiciilor cauzate de parti prin neindeplinirea sau
indeplinirea necorespunzatoare a obligatiilor stabilite prin contractul
individual de munca;
b) conflictele in legatura cu constatarea nulitatii contractelor
individuale sau colective de munca ori a unor clauze ale acestora;
c) conflictele in legatura cu constatarea incetarii aplicarii
contractelor colective de munca.
ART. 69
Nu sunt considerate conflicte de drepturi, in sensul prezentei
legi, conflictele dintre unitatile si persoanele care presteaza diferite
activitati acestora, in temeiul altor contracte decat contractul
individual de munca.
Sectiunea a 2-a
Procedura de solutionare a conflictelor de drepturi
ART. 70
Conflictele de drepturi se solutioneaza de catre instantele
judecatoresti.
ART. 71
Instantele judecatoresti competente sa judece cereri referitoare
la solutionarea conflictelor de drepturi se stabilesc prin lege.
ART. 72
Cererile referitoare la solutionarea conflictelor de drepturi se
adreseaza instantei judecatoresti competente in a carei circumscriptie
isi are sediul unitatea.
ART. 73
Cererile pot fi formulate de cei ale caror drepturi au fost
incalcate, dupa cum urmeaza:
a) masurile unilaterale de executare, modificare suspendare sau
incetare a contractului de munca, inclusiv deciziile de imputare sau
angajamentele de plata a unor sume de bani, pot fi contestate in termen
de 30 de zile de la data la care cel interesat a luat cunostinta de
masura dispusa;
b) constatarea nulitatii unui contract individual sau colectiv de
munca poate fi ceruta de parti pe intreaga perioada in care contractul
respectiv este in fiinta;
c) constatarea incetarii unui contract colectiv de munca poate fi
ceruta pana la incheierea unui nou contract colectiv de munca;
d) plata despagubirilor pentru pagubele cauzate si restituirea
unor sume care au format obiectul unor plati nedatorate pot fi cerute de
salariati in termen de 3 ani de la data producerii pagubei.
ART. 74
(1) Cererile referitoare la solutionarea conflictelor de drepturi
se judeca in regim de urgenta.
(2) Termenele de judecata nu pot fi mai mari de 10 zile.
(3) Partile sunt legal citate, daca citatia le-a fost inmanata cel
putin cu o zi inaintea judecarii.
ART. 75
In cazul in care sunt contestate masuri unilaterale dispuse de
unitate, aceasta are obligatia ca, pana la prima zi de infatisare, sa
depuna dovezile in baza carora a luat masura respectiva.
ART. 76
La prima zi de infatisare, inainte de intrarea in dezbateri,
instanta are obligatia de a incerca stingerea conflictului de drepturi
prin impacarea partilor.
ART. 77
(1) In cazul in care judecata continua, administrarea probelor se
va face cu respectarea regimului de urgenta al judecarii conflictelor de
drepturi.
(2) Instanta poate sa decada din beneficiul probei admise partea
care intarzie nejustificat administrarea acesteia.
ART. 78
(1) Hotararile prin care se solutioneaza fondul cauzei se pronunta
in ziua in care au luat sfarsit dezbaterile.
(2) In situatii deosebite pronuntarea poate fi amanata cel mult
doua zile.
ART. 79
(1) Hotararile instantei de fond sunt definitive.
(2) Hotararile motivate ale instantei de fond se redacteaza si se
comunica partilor in termen de cel mult 15 zile de la pronuntare.
ART. 80
Termenul de recurs este de 10 zile de la data comunicarii
hotararii pronuntate de instanta de fond.
ART. 81
(1) In caz de admitere a recursului, instanta va judeca in fond
cauza.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in urmatoarele situatii:
a) solutionarea cauzei de instanta de fond s-a facut cu incalcarea
prevederilor legale referitoare la competenta;
b) judecata in fond a avut loc in lipsa partii care nu a fost
legal citata.
ART. 82
Dispozitiile prezentei legi referitoare la procedura de
solutionare a conflictelor de drepturi se completeaza in mod
corespunzator cu prevederile Codului de procedura civila.
CAP. 4
Raspunderea juridica pentru incalcarea unor prevederi legale
ART. 83
Neexecutarea unei hotarari judecatoresti definitive privind plata
salariilor in termen de 15 zile calculate de la data cererii de
executare adresate unitatii de partea interesata constituie infractiune
si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 6 luni ori cu amenda.
ART. 84
Neexecutarea unei hotarari judecatoresti definitive privind
reintegrarea in munca a unui salariat constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 1 an ori cu amenda.
ART. 85
Raspunderea pentru savarsirea infractiunilor prevazute la art. 83
si 84 revine persoanelor care aveau obligatia de a dispune plata
salariilor sau, dupa caz, reintegrarea salariatului respectiv.
ART. 86
(1) In cazul infractiunilor prevazute la art. 83 si 84 actiunea
penala se pune in miscare la plangerea persoanei vatamate.
(2) Impacarea partilor inlatura raspunderea penala.
ART. 87
Declararea grevei de catre organizatori, cu incalcarea conditiilor
prevazute la art. 50 alin. (1) sau la art. 63-66, constituie infractiune
si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda,
daca fapta nu intruneste elementele unei infractiuni pentru care legea
penala prevede o pedeapsa mai grava.
ART. 88
(1) Fapta persoanei care, prin amenintari ori prin violente,
impiedica sau obliga un salariat sau un grup de salariati sa participe
la greva sau sa munceasca in timpul grevei, constituie contraventie si
se sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei, daca
fapta nu a fost savarsita in astfel de conditii incat, potrivit legii
penale, sa fie considerata infractiune.
(2) Prevederile alin. (1) se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(3) Contraventiile prevazute la alin. (1) se constata si se
sanctioneaza de persoanele stabilite prin ordin al ministrului muncii si
protectiei sociale.
(4) Nerespectarea prevederilor art. 52 atrage raspunderea
materiala, contraventionala, civila sau penala, dupa caz, daca faptele
savarsite in timpul grevei atrag aceasta raspundere.
CAP. 5
Dispozitii finale
ART. 89
Toate actele de procedura intocmite potrivit dispozitiilor
prezentei legi sunt scutite de taxa de timbru judiciar.
ART. 90
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
ART. 91
Pe aceeasi data se abroga Legea nr. 15/1991 pentru solutionarea
conflictelor colective de munca, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 33 din 11 februarie 1991, art. 174-179 din Codul
muncii, aprobat prin Legea nr. 10/1972, publicata in Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 140 din 1 decembrie 1972, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de
Camera Deputatilor in sedinta din 19 octombrie 1999, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ANDREI IOAN CHILIMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 octombrie
1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE SENATULUI
PETRE ROMAN
--------
|