CONTRACT COLECTIV DE MUNCA nr. 1.116 din 30 ianuarie 2003
la
nivel national pe anul 2003
EMITENT: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL, Partea a V-a nr. 2 din 24
februarie 2003
Incheiat conform art. 10 si 11 din Legea nr. 130/1996, republicata,
inregistrat la Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale cu nr.
1116/01/30.01.2003
CAP. 1
Dispozitii generale
ART. 1
(1) Partile contractante recunosc si accepta pe deplin ca sunt
egale si libere in negocierea Contractului colectiv de munca unic la
nivel national si se obliga sa respecte in totalitate prevederile
acestuia.
(2) Patronul recunoaste libera exercitare a dreptului sindical
conform conventiilor internationale pe care Romania le-a ratificat si
legilor nationale, precum si libertatea de opinie a fiecarui salariat.
ART. 2
(1) Contractul colectiv de munca unic la nivel national cuprinde
drepturile si obligatiile patronilor*) si ale salariatilor cu privire la
conditiile generale de munca.
(2) In ceea ce priveste conditiile specifice de munca, determinate
conform legii, drepturile si obligatiile partilor se vor stabili prin
contractele colective de munca la nivel de ramura, grup de unitati*),
unitati si institutii.
--------
*) In sensul prezentului contract:
- termenul patron desemneaza pe cel care angajeaza - persoana
juridica sau fizica autorizata potrivit legii, care administreaza,
utilizeaza capital, indiferent de natura acestuia, si care foloseste
forta de munca salariata;
- termenul unitate desemneaza regiile autonome, companiile
nationale, societatile comerciale, alte organizatii cu scop lucrativ,
institutiile publice, asociatiile de orice fel si organele de stat.
(3) La angajare si la stabilirea drepturilor individuale,
angajatorii vor asigura egalitatea de sanse si tratament pentru toti
salariatii, fara discriminari directe sau indirecte, pe baza de rasa,
nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri,
sex, orientare sexuala sau orice alt criteriu care are ca scop sau efect
restrangerea sau inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii
drepturilor decurgand din contractele colective de munca.
ART. 3
(1) Clauzele contractelor colective de munca produc efecte dupa
cum urmeaza:
a) pentru toti salariatii incadrati in unitatile din tara,
indiferent de forma de capital social (de stat sau privat, roman sau
strain/mixt), in cazul contractelor colective de munca la nivel
national;
b) pentru toti salariatii incadrati in toate unitatile din ramura
de activitate pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca,
indiferent de forma de capital social (de stat sau privat, roman sau
strain/mixt).
(2) Contractele colective de munca se pot incheia si pentru
salariatii institutiilor publice. Prin aceste contracte nu pot fi
negociate clauze referitoare la drepturile a caror acordare si al caror
cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale.
(3) In cazul in care, din diferite motive, partile au incheiat
contracte colective de munca la un nivel inferior inaintea contractelor
la nivel superior, cele de la nivelurile inferioare se vor adapta
contractelor colective de la nivel superior, acolo unde prevederile
minimale ale acestora nu au fost atinse.
(4) In contractele colective de munca incheiate la nivel de
unitate, bazate pe negocieri colective de catre sindicate in numele
salariatilor, partile contractante vor conveni, printr-o clauza expresa,
plata unei contributii lunare de catre salariati, altii decat membrii de
sindicat, pentru desfasurarea negocierilor colective, dar care sa nu fie
mai mica de 0,3% din salariu si care sa nu depaseasca valoarea
contributiei sindicale.
ART. 4
(1) Prezentul contract se incheie pe o perioada de un an.
(2) Daca nici una din parti nu denunta contractul cu 30 de zile
inainte de expirarea perioadei pentru care a fost incheiat,
valabilitatea acestuia se prelungeste pana la incheierea unui nou
contract, dar nu mai mult de 12 luni.
ART. 5
(1) Orice cerere de modificare a prezentului contract va face
obiectul unei negocieri.
(2) Cererea de modificare se aduce la cunostinta, in scris,
celeilalte parti cu cel putin 30 de zile inainte de data propusa pentru
inceperea negocierilor.
(3) Cererile de modificare vor fi depuse de catre reprezentantul
patronilor la confederatiile sindicale semnatare, iar cele ale
confederatiilor sindicale la organizatiile patronale semnatare.
(4) Partile convin ca in perioada negocierilor, atat in cazul in
care se fac modificari, cat si in cazul denuntarii contractului, sa nu
efectueze concedieri din motive neimputabile salariatilor si sa nu
declanseze greve.
(5) Modificarile aduse contractului colectiv de munca se comunica,
in scris, organului la care se pastreaza si devin aplicabile de la data
inregistrarii sau de la o alta data ulterioara, potrivit conventiei
partilor.
ART. 6
Suspendarea si incetarea contractului au loc potrivit legii.
ART. 7
(1) Pentru rezolvarea problemelor ce apar in aplicarea
prevederilor prezentului contract, partile convin sa instituie o comisie
paritara.
(2) Competenta, componenta, organizarea si functionarea comisiei
paritare sunt stabilite prin regulamentul din anexa nr. 1 la prezentul
contract.
ART. 8
(1) Drepturile salariatilor prevazute in prezentul contract
colectiv de munca nu pot sa reprezinte cauza reducerii altor drepturi
colective sau individuale care au fost stabilite prin contractele
colective de munca incheiate la nivel de ramura, grupuri de unitati si
unitati inaintea incheierii Contractului colectiv de munca unic la nivel
national.
(2) In situatiile in care, in privinta drepturilor ce decurg din
prezentul contract colectiv de munca, intervin reglementari legale mai
favorabile, acestea vor face parte de drept din contract.
(3) Partile se obliga ca, in perioada de aplicare a prezentului
contract colectiv de munca, sa nu promoveze si sa nu sustina proiecte de
acte normative a caror adoptare ar conduce la diminuarea drepturilor ce
decurg din contractele colective de munca, oricare ar fi nivelul la care
acestea au fost incheiate.
(4) Partile convin sa faca interventiile necesare pentru
respectarea prevederilor art. 27, alin. 2, din Legea nr. 54/1991 si,
respectiv, pentru consultarea organizatiilor sindicale si patronale
semnatare, in toate cazurile in care se initiaza acte normative ce
privesc relatiile de munca.
ART. 9
(1) In scopul salarizarii si acordarii celorlalte drepturi
prevazute in prezentul contract pentru personalul institutiilor
finantate de la bugetul de stat, sindicatele si ministerele vor purta
negocieri cu guvernul pentru stabilirea fondurilor aferente acestei
categorii de
personal si pentru constituirea surselor, inainte de
adoptarea bugetului de stat, precum si in vederea modificarii ulterioare
a acestuia.
(2) Partile contractante vor purta negocieri in vederea includerii
drepturilor respective in actele normative prin care se reglementeaza
astfel de drepturi, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate sau
cu identificarea altor resurse pentru acoperirea cheltuielilor
suplimentare.
(3) Pe baza fondurilor aprobate in conditiile prevazute la alin.
1, partile vor negocia utilizarea acestora pentru stabilirea salariilor
si celorlalte drepturi de
personal la institutiile publice.
CAP. 2
Timpul de munca
ART. 10
(1) Durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi sau de
40 de ore pe saptamana.
(2) Prin negocieri la nivel de unitate, pentru a pune de acord
programul cu cerintele productiei, se poate stabili un program
saptamanal de 36 pana la 44 de ore, cu conditia ca media lunara sa fie
de 40 de ore pe saptamana, iar programul stabilit sa fie anuntat cu o
saptamana inainte.
(3) In cazurile in care durata normala a timpului de munca se
stabileste potrivit prevederilor alin. 2, durata timpului de munca
zilnic nu poate depasi 10 ore.
(4) La locurile de munca unde, datorita specificului activitatii,
nu exista posibilitatea incadrarii in durata normala a timpului zilnic
de lucru, pot fi stabilite forme specifice de organizare a timpului de
lucru, dupa caz, in tura, tura continua, turnus, program fractionat;
locurile de munca la care se aplica aceste forme specifice de
organizare, precum si modalitatile concrete de organizare si evidenta a
muncii prestate se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivel
de ramura, grupuri de unitati sau unitati.
(5) In sectoarele de munca unde regimul de lucru este influentat
de sezoane, durata timpului de lucru se stabileste prin negocieri cu
sindicatele, cu conditia ca media saptamanii sa nu depaseasca 48 de ore,
inclusiv orele suplimentare, iar durata programului zilnic sa nu
depaseasca 12 ore.
ART. 11
(1) Pentru unele activitati, locuri de munca si categorii de
Stimulente sexuale femei, prevazute in contractele colective de munca de la
unitati, pot fi stabilite programe de lucru partiale, corespunzatoare
unor fractiuni de norma, cu o durata a timpului de munca de 6, de 4 sau
de 2 ore pe zi. Drepturile salariatilor care lucreaza in astfel de
situatii se acorda proportional cu timpul lucrat.
(2) La cerere, salariatii cu program partial de lucru vor fi
incadrati in program normal, daca exista posturi vacante si daca
intrunesc conditiile ocuparii acestor posturi.
ART. 12
(1) Salariatii care isi desfasoara activitatea in locuri de munca
cu conditii deosebite beneficiaza de reducerea duratei normale a
timpului de munca sub 8 ore pe zi, in conditiile prevazute de lege, si
nu pot fi solicitati sa efectueze ore suplimentare, cu exceptia
cazurilor justificate de prevederi exprese ale regulamentelor specifice
activitatii respective sau a unor situatii aparute fortuit.
(2) Durata reducerii timpului normal de munca si categoriile de
Stimulente sexuale femei care beneficiaza de acest program se stabilesc prin
contractul colectiv de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati si
unitati.
ART. 13
(1) Orele de incepere si terminare a programului vor fi stabilite
prin regulamentul de ordine interioara.
(2) In toate cazurile in care se dovedeste ca este posibil, cei
care angajeaza si sindicatele vor purta negocieri pentru a fixa orare
flexibile de lucru si modalitati de aplicare a acestora.
(3) Stabilirea orarelor flexibile de lucru nu afecteaza drepturile
prevazute in contractul colectiv de munca.
ART. 14
(1) Orele prestate, la solicitarea patronului, peste programul
normal de lucru stabilit in unitate sunt ore suplimentare.
(2) Salariatii pot fi chemati sa presteze ore suplimentare numai
cu consimtamantul lor. Ceea ce depaseste 120 de ore/an de persoana
necesita si acordul sindicatelor din unitate.
(3) Pentru prevenirea sau inlaturarea efectelor unor calamitati
naturale ori ale altor cazuri de forta majora, salariatii au obligatia
de a presta munca suplimentara ceruta de cel care angajeaza.
ART. 15
(1) Orele suplimentare se compenseaza cu timp liber corespunzator.
(2) Orele care nu au putut fi compensate pana la sfarsitul lunii
se platesc sub forma de spor.
ART. 16
(1) Munca prestata in intervalul dintre orele 22 si 6, cu
posibilitatea abaterii cu o ora in plus sau in minus fata de aceste
limite, este lucru in timpul noptii.
(2) Pentru persoanele al caror program de lucru se desfasoara pe
timpul noptii, durata timpului de munca este mai mica cu o ora decat
durata timpului de munca prestata in timpul zilei, fara diminuarea
salariului de baza si a vechimii in munca.
(3) Prevederile alin. 2 nu se aplica salariatilor care lucreaza in
locuri de munca cu conditii deosebite, unde durata timpului de munca
este mai mica de 8 ore.
(4) La unitatile unde procesul muncii este neintrerupt sau
conditiile specifice ale muncii o impun, programul de lucru din timpul
noptii poate fi egal cu cel al zilei. Munca prestata in timpul noptii in
cadrul unui asemenea program se plateste sub forma de spor, daca timpul
astfel lucrat reprezinta cel putin jumatate din programul de lucru; de
acest spor beneficiaza si salariatii care lucreaza in conditii
deosebite, unde durata timpului de munca este mai mica de 8 ore/zi.
ART. 17
(1) Salariatii care renunta la concediul legal pentru ingrijirea
copilului in varsta de pana la doi ani beneficiaza de reducerea duratei
normale a timpului de lucru cu 2 ore pe zi, fara sa le fie afectate
salariul de baza si vechimea in munca. La cererea lor se poate acorda
program decalat, cu alte ore de incepere a programului de lucru, daca
activitatea unitatii permite.
(2) Femeile care au in ingrijire copii de pana la 6 ani pot lucra
cu 1/2 norma, daca nu beneficiaza de cresa sau camin, fara a le fi
afectate drepturile ce decurg din calitatea de salariat. Timpul in care
au fost incadrate in aceste conditii se considera, la calculul vechimii
in munca, timp lucrat cu o norma intreaga.
(3) La cererea intemeiata a salariatelor gravide, angajatorul va
permite efectuarea de controale medicale in timpul programului de lucru,
conform recomandarilor medicului care urmareste evolutia sarcinii, fara
a le fi afectate drepturile salariale.
(4) Salariata in cauza este obligata sa prezinte adeverinta
medicala privind efectuarea controalelor pentru care s-a invoit.
(5) Procedura de aplicare a prevederilor alineatelor precedente se
stabileste prin contractele colective de munca la nivel de unitate.
ART. 18
In durata normala a timpului de munca nu intra timpii consumati cu
echiparea-dezechiparea la inceputul si sfarsitul programului.
CAP. 3
Conditiile de munca si protectia muncii
ART. 19
(1) Partile se obliga sa depuna toate eforturile pentru aplicarea
riguroasa a sistemului institutionalizat prin legislatia in vigoare, in
vederea ameliorarii permanente a conditiilor de munca.
(2) In scopul realizarii obiectivului prevazut la alineatul
precedent, partile contractante vor asigura includerea in contractele
colective a masurilor prevazute de Legea nr. 90/1996, republicata.
(3) La stabilirea masurilor vizand conditiile de munca, partile
implicate vor tine seama de urmatoarele:
a) masurile incluse in contractul colectiv de munca sa fie de
natura sa realizeze cel putin asigurarea conditiilor de munca la nivelul
parametrilor minimali prevazuti in norme; daca acest lucru nu este
posibil la un moment dat, se vor stabili programe pe termen scurt sau
mediu pentru realizare, pana la asigurarea parametrilor minimali,
salariatii beneficiind de compensari banesti sau de alta natura;
b) masurile privind ameliorarea conditiilor de munca vor fi
stabilite impreuna cu reprezentantii sindicali, incheindu-se anexe
speciale la contractele colective de munca.
ART. 20
(1) Organizarea activitatii prin stabilirea unei structuri
organizatorice rationale, repartizarea tuturor salariatilor pe locuri de
munca cu precizarea atributiilor si raspunderilor lor, precum si
exercitarea controlului asupra modului de indeplinire a obligatiilor de
serviciu de catre salariati sunt de competenta exclusiva a celor care
angajeaza.
(2) Normarea muncii se aplica tuturor categoriilor de salariati -
muncitori, tehnicieni, ingineri, economisti, cadre de alta specialitate
si lucratori din activitatea administrativa - atat pentru cei salarizati
in acord, cat si pentru cei salarizati in regie. Normele de munca se
exprima - in functie de caracteristicile procesului de productie sau ale
altor activitati ce se normeaza - sub forma de norme de timp, norme de
productie, norme de
Stimulente sexuale femei, sfere de atributii sau sub alte forme
corespunzatoare specificului fiecarei munci. Normele de munca se
elaboreaza de catre patroni cu acordul organizatiilor sindicale
corespunzatoare.
(3) Normele de munca aprobate de conducatorul unitatii constituie
anexa la contractul colectiv de munca si se fac cunoscute salariatilor
cu cel putin 5 zile inainte de aplicare.
ART. 21
(1) Activitatea de normare a muncii se refera la toate categoriile
de salariati, potrivit specificului activitatii fiecareia, si se bazeaza
pe tehnicile normarii muncii; aceasta se desfasoara ca un proces
continuu, in permanenta concordanta cu schimbarile ce au loc in
organizarea si nivelul de dotare tehnica a muncii.
(2) In toate situatiile in care normele de munca nu asigura un
grad complet de ocupare, conduc la o solicitare excesiva sau, dupa caz,
nu corespund conditiilor pentru care au fost elaborate se impune
reexaminarea lor. Aceasta poate fi ceruta atat de patron, cat si de
sindicate. In caz de divergenta in ceea ce priveste calitatea normelor
de munca se va recurge la o expertiza tehnica ce va fi stabilita de
comun acord. Concluziile expertizei tehnice sunt obligatorii pentru
ambele parti.
(3) Reexaminarea normelor de munca nu va putea conduce la
diminuarea salariului de baza negociat.
(4) Cheltuielile ocazionate de solutionarea divergentelor cu
privire la modificarea normelor de munca vor fi suportate de patroni
pentru prima solicitare a sindicatelor.
ART. 22
Patronul are obligatia sa asigure permanent conditiile tehnice si
organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca, iar
salariatii trebuie sa realizeze norma de munca sau, dupa caz, sarcinile
ce decurg din functia sau postul detinut.
ART. 23
(1) Locurile de munca se clasifica in locuri de munca normale,
locuri de munca cu conditii deosebite si locuri de munca cu conditii
speciale, stabilite potrivit reglementarilor legale.
(2) Locurile de munca cu conditii deosebite sunt cele stabilite
prin contractele colective de munca la nivel de ramura, grupuri de
unitati, unitati si institutii, dupa caz.
ART. 24
(1) Pentru prestarea activitatii in locurile de munca cu conditii
grele, periculoase, nocive, penibile sau altele asemenea, salariatii au
dreptul, dupa caz, la sporuri la salariul de baza, durata redusa a
timpului de lucru, alimentatie de intarire a rezistentei organismului,
echipament de protectie gratuit, materiale igienico-sanitare, concedii
suplimentare, prevazute de contractele colective de munca la nivel de
ramura, grupuri de unitati, unitati si institutii; duratele de reducere
a varstei pentru pensionare sunt cele prevazute in lege.
(2) Salariatii incadrati in categoriile prevazute la alin. 1 vor
fi supusi obligatoriu unui examen medical efectuat de medicul de
medicina muncii, in conditiile si la termenele ce se vor stabili prin
contractul colectiv de munca la nivel de unitate si institutie.
(3) In cazul in care una sau mai multe din conditiile deosebite se
regasesc pentru toti salariatii unei unitati, unei sectii, unui atelier
sau unui loc de munca se vor stabili pentru acestia prin negociere
salarii de baza al caror cuantum nu va fi mai mic decat suma salariului
de baza si a sporurilor negociate.
(4) La locurile de munca cu conditii specifice, unde numai o parte
din salariati lucreaza in astfel de conditii, acestia vor beneficia de
sporuri.
ART. 25
(1) In cazul in care conditiile de munca se normalizeaza,
salariatii vor beneficia pentru refacerea capacitatii de munca inca doua
luni, daca au beneficiat anterior de acestea, de spor pentru nocivitate
si alimentatie de protectie a organismului.
(2) De drepturile prevazute la alin. 1 beneficiaza si salariatii
care au lucrat cel putin sase luni in conditiile alin. 1 si isi schimba
locul de munca din motive ce nu le sunt imputabile, daca drepturile de
aceeasi natura la noul loc de munca sunt mai mici.
ART. 26
In toate cazurile in care conditiile de munca s-au inrautatit,
determinand reclasificarea locurilor de munca, salariatii vor beneficia
de drepturile aferente noii clasificari incepand cu data schimbarii
conditiilor de munca, indiferent de momentul efectuarii reclasificarii
de catre organele competente.
ART. 27
(1) Partile sunt de acord ca nici o masura de protectie a muncii
nu este eficienta daca nu este cunoscuta, insusita si aplicata in mod
constient de salariati.
(2) Patronul va asigura, pe cheltuiala sa, cadrul organizatoric
pentru instruirea, testarea si perfectionarea profesionala a
salariatilor cu privire la normele de protectie a muncii. Prin
contractele colective de munca la nivel de unitati se vor prevedea
masuri specifice, periodicitatea, metodologia, obligatiile si
raspunderile, precum si controalele proprii, in conformitate cu
reglementarile elaborate de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
si cu normele proprii. Timpul aferent acestor activitati, inclusiv orele
de instructaj, se include in timpul de munca si este salarizat.
(3) La angajarea unui salariat sau la schimbarea locului de munca
sau a felului muncii, acesta va fi instruit si testat efectiv cu privire
la riscurile ce le presupune noul sau loc de munca si la normele de
protectie a muncii, pe care este obligat in procesul muncii sa le
cunoasca si sa le respecte.
(4) In cazurile in care in procesul muncii, intervin schimbari ce
impun aplicarea unor norme noi de protectie a muncii, salariatii vor fi
instruiti in conditiile prevazute la alineatul precedent.
ART. 28
(1) Contravaloarea echipamentului de protectie se suporta integral
de catre patron.
(2) Contravaloarea echipamentului de lucru se suporta potrivit
prevederilor legale si celor din contractele colective de munca de la
celelalte niveluri.
(3) In toate cazurile in care, in afara echipamentului de lucru
prevazut de lege, patronul cere o anumita vestimentatie speciala, ca
echipament de lucru, contravaloarea acesteia se suporta integral de
catre patron.
ART. 29
Prin contractele colective de munca la nivel de unitate sau
institutie se vor stabili parametrii de microclimat care vor fi urmariti
la fiecare loc de munca, in vederea luarii masurilor de protectie a
muncii specifice, precum si programele de control al realizarii
masurilor stabilite.
ART. 30
(1) In vederea mentinerii si imbunatatirii conditiilor de
desfasurare a activitatii, patronul va lua urmatoarele masuri de
amenajare ergonomica a locului de munca:
a) asigurarea conditiilor de mediu (iluminat, microclimat, zgomot,
vibratii, temperatura, aerisire, umiditate);
b) amenajarea anexelor sociale ale locurilor de munca (vestiare,
bai, grupuri sanitare, sali de repaus);
c) diminuarea pana la eliminarea treptata a emisiilor poluante.
(2) Masurile concrete, in sensul prevederilor alin. 1, se
stabilesc in contractele colective de munca din unitati si institutii.
(3) Salariatii sunt obligati sa pastreze in bune conditii
amenajarile efectuate de patron, sa nu le deterioreze si sa nu le
descompleteze ori sa sustraga componente ale acestora.
ART. 31
(1) Patronul va organiza la angajare si, ulterior, o data pe an,
examinarea medicala a salariatilor, in scopul de a constata daca sunt
apti pentru desfasurarea activitatii in posturile pe care ar urma sa le
ocupe sau pe care le ocupa, precum si pentru prevenirea imbolnavirilor
profesionale. Examinarea medicala este gratuita, iar cheltuielile
ocazionate de examinare se vor suporta conform legii. Conditiile
concrete urmeaza sa fie stabilite la nivel de unitate, cu consultarea
sindicatelor.
(2) In cazul in care dispozitii legale speciale sau ale
contractului colectiv de munca prevad examinari medicale la termene mai
scurte, determinate de conditiile deosebite de la locurile de munca, se
vor aplica aceste prevederi.
(3) Salariatii sunt obligati sa se supuna examenelor medicale in
conditiile organizarii potrivit prevederilor alin. 1. Refuzul
salariatului de a se supune examinarilor medicale constituie abatere
disciplinara.
(4) Examinarea medicala a salariatilor la angajare si, ulterior o
data pe an, se face de catre unitatile sanitare de specialitate
acreditate de patronat si de Ministerul Sanatatii si Familiei.
ART. 32
La cererea uneia dintre parti, medicii de medicina muncii si
inspectorii de protectia muncii vor fi consultati la modificarea duratei
timpului de lucru si la acordarea de concedii suplimentare.
ART. 33
(1) Partile vor asigura un regim de protectie speciala a muncii
femeilor si a tinerilor in varsta de pana la 18 ani, cel putin la
nivelul drepturilor specifice reglementate de legislatia muncii si
prevederile prezentului contract.
(2) Salariatele gravide, incepand cu luna a V-a de sarcina, precum
si cele care alapteaza nu vor fi repartizate la munca de noapte, nu vor
fi chemate la ore suplimentare, nu vor fi trimise in deplasare si nu vor
putea fi detasate decat cu acordul lor.
(3) La solicitarea Comitetului de sanatate si securitate a muncii,
angajatorul are obligatia sa evalueze riscurile pe care le presupune
locul de munca al salariatei care anunta ca este insarcinata, precum si
al salariatei care alapteaza, si sa le informeze cu privire la acestea.
(4) Alte drepturi specifice sau alte cuantumuri ale drepturilor
reglementate de legislatia muncii pot fi stabilite prin contractele
colective de munca de la celelalte niveluri.
ART. 34
Patronul nu va refuza angajarea sau, dupa caz, mentinerea in munca
a persoanelor handicapate, in cazurile in care acestea sunt apte pentru
indeplinirea obligatiilor de serviciu aferente posturilor existente.
ART. 35
In cazul recomandarilor medicale, patronul va asigura trecerea
salariatilor in alte locuri de munca si, dupa caz, recalificarea
acestora, in functie de posibilitatile fiecarei unitati, care vor fi
stabilite impreuna cu sindicatele.
ART. 36
(1) In vederea imbunatatirii conditiilor de munca, in fiecare
unitate se va constitui un comitet de securitate si sanatate in munca,
avand atributiile prevazute de art. 34 din Normele generale de protectie
a muncii.
(2) Comitetul de securitate si sanatate in munca va fi constituit
conform grilei prevazute in art. 32 si art. 33 din Normele generale de
protectie a muncii. In unitatile in care numarul angajatilor este mai
mare de 50, iar femeile reprezinta cel putin 20% din
personal, Comitetul de sanatate si securitate a muncii va
avea in componenta cel putin o femeie.
(3) Timpul de munca afectat activitatii in comitetele de
securitate si sanatate in munca se considera timp de lucru efectiv
prestat si va fi prevazut in contractul colectiv de munca la nivel de
unitate.
(4) Activitatea comitetelor de securitate si sanatate in munca se
va desfasura in baza regulamentelor proprii.
CAP. 4
Salarizarea si alte drepturi banesti
ART. 37
(1) Pentru munca prestata in conditiile prevazute in contractul
individual de munca, fiecare salariat are dreptul la un salariu in bani
convenit la incheierea contractului de munca.
(2) La unitatile producatoare de produse agricole, o parte din
salariu se poate plati si in natura. Plata in natura, stabilita prin
negocieri colective in unitati, nu poate depasi 30% din salariu.
(3) Salariul cuprinde salariul de baza, adaosurile si sporurile la
acesta.
ART. 38
(1) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce se pot
aplica sunt urmatoarele:
a) in regie sau dupa timp;
b) in acord;
c) pe baza de tarife sau cote procentuale din veniturile
realizate;
d) alte forme specifice unitatii.
(2) Organizarea muncii si salarizarea in acord pot avea loc
intr-una din urmatoarele forme:
a) acord direct;
b) acord progresiv;
c) acord indirect.
(3) Acordul direct, progresiv sau indirect se poate aplica
individual sau colectiv.
(4) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce urmeaza sa
se aplice fiecarei activitati se stabilesc prin contractul colectiv de
munca la nivel de unitate sau, dupa caz, institutie.
ART. 39
(1) Se stabilesc urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare,
pentru urmatoarele categorii de salariati:
a) muncitori:
1. necalificati = 1,
2. calificati = 1,2;
b)
Stimulente sexuale femei administrativ incadrat in functii pentru care
conditia de pregatire este:
1. liceala = 1,1,
2. postliceala = 1,15;
c)
personal de specialitate incadrat pe functii pentru care
conditia de pregatire este:
1. postliceala = 1,25;
2. scoala de maistri = 1,3,
3. subingineri = 1,4;
d)
personal incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este cea de studii superioare = 1,5.
(2) Coeficientii de salarizare de la alin. 1 se aplica la salariul
minim negociat pe unitate.
(3) Salariul de baza minim negociat pentru un program complet de
lucru de 170 de ore, in medie, este de 2.500.000 lei, adica 14.705,90
lei/ora, incepand cu 1 ianuarie 2003.
ART. 40
(1) Partile contractante sunt de acord ca in perioada urmatoare sa
actioneze pentru includerea unor sporuri in salariul de baza, care sa
reprezinte retributia pentru munca prestata si conditiile de la locul de
munca, astfel incat salariul de baza sa aiba pondere majoritara in
salariu.
(2) Sporurile se acorda numai la locurile de munca unde acestea nu
sunt cuprinse in salariul de baza.
(3) Sporurile minime ce se acorda in conditiile prezentului
contract sunt:
a) pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau
penibile, 10% din salariul de baza;
b) pentru conditii nocive de munca, 10% din salariul minim
negociat la nivel de unitate;
c) pentru orele suplimentare si pentru orele lucrate in zilele
libere si in zilele de sarbatori legale se acorda un spor de 100% din
salariul de baza, pana la 120 de ore/salariat/an; ceea ce depaseste 120
de ore/salariat/an se plateste cu un spor de 50% din salariul de baza;
d) pentru vechime in munca, minimum 5% pentru 3 ani vechime si
maximum 25% la o vechime de peste 20 de ani, din salariul de baza;
e) pentru lucrul in timpul noptii, 25% din salariul de baza;
f) pentru exercitarea si a unei alte functii se poate acorda un
spor de pana la 50% din salariul de baza al functiei inlocuite; cazurile
in care se aplica aceasta prevedere si cuantumul se vor stabili prin
negocieri la contractele colective de munca la nivel de ramura, grupuri
de unitati sau unitati.
(4) Prin contractul colectiv de munca la nivel de ramura, grupuri
de unitati si unitati pot fi negociate si alte categorii de sporuri
(spor de izolare, spor pentru folosirea unei limbi straine, daca aceasta
nu este cuprinsa in obligatiile postului etc.).
ART. 41
(1) Adaosurile la salariul de baza sunt:
a) adaosul de acord;
b) premiile acordate din fondul de premiere, calculate intr-o
proportie de minimum 1,5% din fondul de salarii realizat lunar si
cumulat;
c) alte adaosuri, convenite la nivelul unitatilor si
institutiilor.
(2) Alte venituri sunt:
a) cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor, care
este de pana la 10% in cazul societatilor comerciale si de pana la 5% in
cazul regiilor autonome;
b) tichetele de masa acordate conform prevederilor legale si
intelegerii partilor.
(3) Conditiile de diferentiere, diminuare sau anulare a
participarii la fondul de stimulare din profit sau la fondul de
premiere, precum si perioada la care se acorda cota de profit
salariatilor, care nu poate fi mai mare de un an, se stabilesc prin
contractul colectiv de munca la nivel de unitate si, dupa caz,
institutie.
ART. 42
(1) Patronul va asigura conditiile necesare realizarii de catre
fiecare salariat a sarcinilor ce ii revin, in cadrul programului zilnic
de munca stabilit.
(2) In situatia in care patronul nu poate asigura pe durata zilei
de lucru, partial sau total, conditiile necesare realizarii sarcinilor
de serviciu, el este obligat sa plateasca salariatilor salariul de baza
pentru timpul cat lucrul a fost intrerupt.
(3) In cazuri exceptionale, cand din motive tehnice sau din alte
motive activitatea a fost intrerupta, salariatii vor primi 75% din
salariul de baza individual avut, cu conditia ca incetarea lucrului sa
nu se fi produs din vina lor si daca in tot acest timp au ramas la
dispozitia unitatii. Prin negocieri la nivelul unitatii sau institutiei
se va stabili modul concret de realizare a prevederii de a ramane la
dispozitia unitatii, prezenti in incinta unitatii in asteptarea reluarii
activitatii sau la domiciliu, de unde sa poata fi convocati de unitate.
(4) In cazurile prevazute la alin. 3, salariatii beneficiaza si de
celelalte drepturi prevazute de lege pentru astfel de situatii.
(5) In cazul in care din motive obiective este necesara reducerea
sau intreruperea temporara a activitatii, pentru maximum 15 zile pe an,
cu obligativitatea reluarii ei, unitatea, cu acordul sindicatelor, poate
acorda concediu fara plata.
ART. 43
(1) Indexarea se face pe baza coeficientilor de indexare stabiliti
de Comisia nationala pentru indexare.
(2) Dupa indexare, patronul va recalcula tarifele sau, respectiv,
cotele de manopera, pe unitatea de produs sau valorica, corespunzator
formelor de organizare a muncii si de salarizare aplicate in unitate.
ART. 44
Plata salariilor se face periodic, la datele care se stabilesc
prin contractul colectiv de munca la nivelul unitatii sau institutiei.
ART. 45
Salariatii unitatilor trimisi in delegatie in tara vor beneficia
de urmatoarele drepturi:
a) decontarea cheltuielilor de transport si a costului cazarii,
potrivit conditiilor stabilite prin contractele colective de munca la
celelalte niveluri;
b) diurna de deplasare al carei cuantum se stabileste prin
negociere la nivel de ramura, grupuri de unitati sau unitate; nivelul
minim al diurnei este cel stabilit prin actele normative ce se aplica la
institutiile publice.
ART. 46
Salariatii unitatilor trimisi in detasare beneficiaza de
drepturile de delegare prevazute la art. 45. In cazul in care detasarea
depaseste 30 de zile consecutive, in locul diurnei zilnice se plateste o
indemnizatie egala cu 50% din salariul de baza zilnic. Aceasta
indemnizatie se acorda proportional cu numarul de zile ce depaseste
durata neintrerupta de 30 de zile.
ART. 47
Persoanele detasate isi mentin toate drepturile pe care le-au avut
la data detasarii, cu exceptia celor privind igiena si protectia muncii,
chiar daca la locul de munca unde sunt detasate acestea nu se mai
regasesc. Daca la locurile de detasare, drepturile echivalente au
niveluri mai mari sau se acorda si alte drepturi, persoanele detasate
beneficiaza de acestea, inclusiv de toate drepturile privind protectia
si igiena muncii, corespunzatoare noului loc de munca.
ART. 48
(1) Toate drepturile banesti cuvenite salariatilor se platesc
inaintea oricaror obligatii banesti ale unitatii.
(2) In caz de faliment sau lichidare judiciara, salariatii au
calitatea de creditori privilegiati, iar drepturile lor banesti
constituie creante privilegiate, urmand sa fie platite integral, inainte
de a-si revendica cota-parte ceilalti creditori.
ART. 49
Patronii vor tine o evidenta in care sa se mentioneze activitatea
desfasurata in baza contractului individual de munca si drepturile de
care salariatii au beneficiat si le vor elibera dovezi despre acestea.
ART. 50
Salariatii care se pensioneaza pentru limita de varsta primesc o
indemnizatie egala cu cel putin un salariu de baza avut in luna
pensionarii.
ART. 51
In afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul,
salariatii vor beneficia si de urmatoarele ajutoare:
a) in cazul decesului salariatului, un ajutor, acordat familiei,
de un salariu mediu lunar pe unitate;
b) daca decesul a survenit din cauza unui accident de munca, a
unui accident in legatura cu munca sau a unei boli profesionale,
cuantumul ajutorului acordat familiei va fi de cel putin 3 salarii de
baza; diferenta de 2 salarii se va plati dupa stabilirea, in conditiile
legii, a cauzei decesului;
c) un salariu de baza, platit de unitate mamei, pentru nasterea
fiecarui copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia beneficiaza
de plata unui salariu de baza;
d) un salariu de baza platit de unitate la decesul sotului sau
sotiei ori la decesul unei rude de gradul I aflate in intretinerea
salariatului.
CAP. 5
Concedii si zile libere
ART. 52
(1) In fiecare saptamana, salariatul are dreptul, de regula, la 2
zile consecutive de repaus saptamanal.
(2) Repausul saptamanal se acorda, de regula, sambata si duminica.
(3) In cazul in care activitatea de la locul de munca, in zilele
de sambata si duminica, nu poate fi intrerupta, prin contractul colectiv
de munca la nivel de unitate se vor stabili conditiile in care zilele de
repaus saptamanal sa fie acordate si in alte zile ale saptamanii sau
cumulat pe o perioada mai mare.
ART. 53
Sunt zile nelucratoare zilele de repaus saptamanal si zilele de
sarbatori legale si religioase, dupa cum urmeaza:
- 1 si 2 ianuarie;
- a doua zi de Paste;
- 1 Mai;
- 1 Decembrie;
- 25 si 26 decembrie.
ART. 54
Repausul pentru luarea mesei nu poate fi mai mic de 15 minute.
Repausul pentru luarea mesei, cu o durata de 15 minute, se include in
programul de lucru.
ART. 55
Salariatii pot solicita, in mod justificat, decalarea programului
de lucru. Administratia va analiza cererea si va aproba aceasta in
functie de posibilitati.
ART. 56
(1) Salariatii au dreptul in fiecare an calendaristic la un
concediu de odihna platit, de minimum 21 de zile lucratoare.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. 1:
a) salariatii care au varsta sub 18 ani au dreptul, in fiecare an
calendaristic, la un concediu platit de 24 de zile lucratoare;
b) salariatii nou-angajati, pentru primul an de activitate inscris
in cartea de munca au dreptul la un concediu de odihna platit cu o
durata minima de 18 zile lucratoare.
ART. 57
(1) In fiecare an calendaristic, salariatii incadrati in grade de
invaliditate au dreptul la un concediu de odihna suplimentar cu o durata
de 3 zile, iar salariatii nevazatori cu o durata de 6 zile.
(2) Salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii
deosebite beneficiaza de concedii de odihna suplimentare de minimum 3
zile pe an.
ART. 58
Prin contractele colective de munca la celelalte niveluri se vor
stabili criteriile pe baza carora salariatii sa beneficieze de concedii
de odihna anuale si de concedii de odihna suplimentare mai mari.
ART. 59
(1) Pe durata concediului de odihna, salariatii vor primi o
indemnizatie formata din salariul de baza la data plecarii in concediu,
corespunzator numarului de zile de concediu, majorata cu procentul mediu
al celorlalte venituri salariale realizate pe o perioada de 3 luni
lucrate inaintea plecarii in concediu.
(2) Indemnizatia de concediu nu poate fi mai mica decat salariul
de baza, sporul de vechime si indemnizatia pentru functia de conducere,
luate impreuna, corespunzator numarului de zile de concediu.
(3) Prin contractele colective de munca de la celelalte niveluri
se poate stabili ca, in raport cu posibilitatile economico-financiare
ale unitatii, pe langa indemnizatia de concediu, sa se plateasca si o
prima de vacanta.
(4) Indemnizatia de concediu si, dupa caz, prima de vacanta se
platesc inainte de plecarea in concediu.
(5) Orice conventie prin care se renunta total sau in parte la
dreptul la concediul de odihna este interzisa.
ART. 60
Concediul anual de odihna va putea fi fractionat la solicitarea
salariatului; una din fractiuni va trebui sa fie de cel putin 12 zile
lucratoare. Cealalta parte va trebui acordata si luata pana la sfarsitul
anului in curs.
ART. 61
(1) Salariatii au dreptul la zile libere platite pentru evenimente
deosebite in familie, sau pentru alte situatii, dupa cum urmeaza:
a) casatoria salariatului - 5 zile;
b) casatoria unui copil - 2 zile;
c) nasterea unui copil - 2 zile;
d) decesul sotului, copilului, parintilor, socrilor - 3 zile;
e) decesul bunicilor, fratilor, surorilor - 1 zi;
f) donatorii de sange - conform legii;
g) la schimbarea locului de munca in cadrul aceleiasi unitati, cu
mutarea domiciliului in alta localitate - 5 zile.
(2) Salariatii au dreptul la 30 de zile concediu fara plata,
acordat o singura data, pentru pregatirea si sustinerea lucrarii de
diploma in invatamantul superior, seral si fara frecventa.
(3) Pentru rezolvarea unor situatii personale, salariatii au
dreptul la concedii fara plata.
ART. 62
(1) In afara concediului legal platit pentru ingrijirea copiilor
in varsta de pana la doi ani, salariata mama poate beneficia de inca un
an concediu fara plata.
(2) Pe perioada in care salariata se afla in concediul prevazut la
alin. 1 nu i se va putea desface contractul de munca, iar in postul sau
nu vor putea fi angajate alte persoane, decat cu contract de munca pe
durata determinata.
ART. 63
(1) La nivelul unitatii, din fondul pentru actiuni sociale
constituit conform prevederilor legale, vor fi suportate cheltuielile
pentru reducerea costului biletelor de tratament si odihna recuperatorie
in statiunile balneoclimaterice, in care este inclus si transportul pe
calea ferata (tren
personal, clasa a II-a).
(2) In limita acestor fonduri, unitatea va suporta cota-parte din
costul biletelor pentru salariati si membrii lor de familie, in raport
cu salariul de baza si in functie de sezon, potrivit prevederilor
cuprinse in anexa nr. 2, cu conditia ca biletele sa fie procurate cu
acordul organizatiilor sindicale si sa prevada efectuarea sejurului
intr-o unitate apartinand sistemului sindical, ministerelor sau
unitatilor in cauza.
(3) Pentru alte situatii decat cele prevazute in alineatul
precedent, unitatea va suporta cheltuielile pentru toate biletele
procurate cu acordul sindicatului ori daca, in cazul biletelor de
tratament, exista recomandarea expresa a medicului pentru o anumita
statiune care nu apartine sistemului sindical, ministerelor sau unitatii
in cauza.
ART. 64
Beneficiarii biletelor de tratament balnear si odihna
recuperatorie din institutiile publice vor suporta o contributie
baneasca diferentiata in functie de salariul de baza si de sezon,
contributie calculata in baza grilei aprobate de Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale. Diferenta se suporta din bugetul de asigurari
sociale.
ART. 65
Contravaloarea biletelor acordate salariatilor trimisi in statiuni
pentru tratarea unor boli profesionale se suporta integral de unitatea
in cauza, inclusiv costul transportului pe calea ferata (tren
personal, clasa a II-a) sau, acolo unde nu este posibil,
pentru transportul auto in comun.
ART. 66
(1) In cazul in care salariata se afla in concediu de maternitate,
unitatea va compensa, pe o anumita perioada, diferenta dintre salariul
de baza individual avut si indemnizatia legala la care are dreptul.
(2) Perioada pe durata careia se acorda compensarea va fi
stabilita prin contractele colective de munca la nivel de unitate, dar
nu mai putin de 6 saptamani.
(3) Diferentele de salarii vor fi acordate din fondul de salarii.
ART. 67
In caz de deces al mamei, drepturile ce s-ar fi cuvenit acesteia
pentru cresterea copilului pana la doi ani se vor acorda tatalui, daca
acesta are copilul in ingrijire.
ART. 68
In cazul decesului mamei, tatal copilului, la cererea sa, va
beneficia de concediul fara plata neutilizat de mama, pana la data
decesului acesteia, cu drepturile prevazute la art. 62.
CAP. 6
Contractul individual de munca
ART. 69
In vederea stabilirii concrete a drepturilor si obligatiilor
salariatilor, angajarea se face prin incheierea contractului individual
de munca (CIM).
ART. 70
(1) Incheierea CIM se face pe baza conditiilor stabilite de lege,
cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetateanului si numai pe
criteriul aptitudinilor si competentei profesionale.
(2) Patronul se obliga sa aduca la cunostinta salariatilor
posturile disponibile si conditiile de ocupare a lor.
(3) In cazul in care angajarea se face prin concurs, daca un
salariat si o persoana din afara unitatii obtin aceleasi rezultate,
salariatul are prioritate la ocuparea postului.
(4) Salariatul caruia i-a incetat calitatea de pensionar de
invaliditate, ca urmare a redobandirii capacitatii de munca, va fi
reintegrat, pe cat posibil, in functia avuta la data pierderii
capacitatii de munca.
(5) Prevederile alin. 1 si 2 se aplica si pentru salariatii
institutiilor bugetare.
ART. 71
(1) Incheierea CIM se va face pe perioada nedeterminata. Daca
salariatul solicita asistenta din partea organizatiei sindicale, aceasta
se poate acorda.
(2) Contractele individuale se pot incheia si pe durata
determinata, in cazurile si in conditiile prevazute de lege.
(3) CIM va cuprinde cel putin clauzele prevazute in anexa nr. 3.
(4) Contractele individuale de munca se incheie in scris, cate un
exemplar pentru fiecare parte, prin grija celui care angajeaza.
ART. 72
(1) CIM se poate modifica in ceea ce priveste felul muncii, locul
muncii si drepturile salariale prin acordul partilor sau din initiativa
uneia din parti in cazurile prevazute de lege.
(2) Refuzul salariatului de a accepta o modificare a clauzelor
referitoare la felul muncii, locul muncii sau drepturile salariale nu da
dreptul celui care angajeaza de a proceda la desfacerea unilaterala a
CIM pentru acest motiv.
(3) Delegarea si detasarea salariatilor se fac in conditiile
prevazute de lege, cu drepturile prevazute in prezentul contract.
ART. 73
Executarea CIM se suspenda in cazurile prevazute de lege in mod
expres, precum si pe perioada exercitarii unei functii eligibile
remunerate de organizatia in care salariatul isi desfasoara activitatea
pe timpul mandatului.
ART. 74
(1) Incetarea CIM poate avea loc - in conditiile prevazute de lege
- prin unul din urmatoarele moduri:
a) acordul partilor;
b) desfacerea din initiativa uneia din parti.
(2) In cazurile in care unitatea este obligata, potrivit legii, sa
acorde un preaviz la desfacerea contractului de munca, durata
preavizului va fi de 20 de zile lucratoare.
(3) In perioada preavizului, salariatii au dreptul sa absenteze
patru ore pe zi de la programul unitatii, pentru a-si cauta un loc de
munca, fara ca aceasta sa afecteze salariul si celelalte drepturi. Orele
absentate se pot acorda prin cumul, in conditiile stabilite de patron.
(4) In cazul in care unei persoane i se desface contractul de
munca fara sa i se acorde preavizul prevazut la alin. 2, aceasta are
dreptul la o indemnizatie egala cu salariul de baza pe o luna, avut la
data desfacerii contractului de munca.
ART. 75
(1) CIM nu poate fi desfacut din initiativa celui care angajeaza,
in cazurile in care prin lege sau prin contractul colectiv de munca au
fost prevazute asemenea interdictii.
(2) Desfasurarea activitatii sindicale, precum si apartenenta la
un sindicat nu pot constitui motive pentru desfacerea CIM din initiativa
unitatii.
(3) Pe o perioada de minimum o luna de la reluarea activitatii,
considerata perioada de readaptare, salariatii care au beneficiat de
concediu de maternitate si/sau concediu legal platit pentru ingrijirea
copilului in varsta de pana la 2 ani nu vor putea fi concediati pentru
motivul prevazut de art. 130, lit. e) din Codul muncii (necorespundere
profesionala).
(4) In cazul in care intentioneaza sa dispuna o masura
disciplinara impotriva unui salariat, cu exceptia cazului in care masura
disciplinara consta intr-un avertisment verbal, angajatorul este obligat
sa efectueze o ancheta prealabila.
(5) Salariatul are dreptul de a fi informat cu privire la fapta ce
i se imputa si dreptul de a se apara, iar unitatea are obligatia de a-l
asculta si de a verifica sustinerile facute de acesta in aparare.
(6) Modul de desfasurare a anchetei disciplinare, precum si
rezultatele acesteia se consemneaza intr-un proces-verbal.
(7) La stabilirea sanctiunii se va tine seama de cauzele si
gravitatea faptei, de imprejurarile in care a fost savarsita, de gradul
de vinovatie a salariatului, de urmarile abaterii si de alte
imprejurari.
ART. 76
(1) La desfacerea contractului de munca din motive neimputabile
salariatului, patronii vor acorda acestuia o compensatie de 50% din
salariul lunar, in afara drepturilor cuvenite la zi.
(2) Prevederile alin. 1 sunt aplicabile atunci cand desfacerea
contractului de munca a intervenit din urmatoarele motive:
a) unitatea isi reduce personalul prin desfiintarea unor posturi
de natura celui ocupat de cel in cauza, ca urmare a reorganizarii;
b) unitatea isi inceteaza activitatea;
c) unitatea se muta in alta localitate si are posibilitatea sa-si
asigure pe plan local cadrele necesare;
d) unitatea se muta in alta localitate, iar persoana incadrata nu
accepta sa o urmeze;
e) persoana nu corespunde sub aspect profesional postului in care
a fost incadrata, din motive neimputabile acesteia, si nu i s-a oferit
trecerea intr-o munca corespunzatoare;
f) in postul ocupat de persoana incadrata in munca este
reintegrat, pe baza hotararii organelor competente, cel care a detinut
anterior acel post.
ART. 77
In cazul in care unitatea este pusa in situatia de a efectua
reduceri de
personal ca urmare a restrangerii activitatii,
retehnologizarii, automatizarii si robotizarii procesului de productie,
partile convin asupra respectarii urmatoarelor principii:
a) patronul va pune la dispozitia sindicatului justificarea
tehnico-economica in legatura cu masurile privind posibilitatile de
redistribuire a personalului, modificarea programului de lucru,
organizarea de cursuri de calificare, recalificare sau reorientare
profesionala etc.;
b) justificarea tehnico-economica, impreuna cu obiectiile si
propunerile sindicatului, va fi supusa spre analiza si avizare
consiliului de administratie sau, dupa caz, adunarii generale;
c) concomitent, patronul va informa sindicatul asupra motivelor ce
stau la baza reducerii numarului de salariati, precum si asupra
eventualelor posibilitati de redistribuire a acestora; anuntul se va
face astfel:
- cu 90 de zile calendaristice inainte, in cazul schimbarii
sediului unitatii in alta localitate;
- cu 60 de zile calendaristice inainte, daca reducerea se
datoreaza restrangerii activitatii, retehnologizarii sau altor cauze.
ART. 78
(1) In situatia in care disponibilizarile de
personal nu pot fi evitate, conducerea unitatii va comunica
in scris fiecarui salariat al carui post urmeaza a fi desfiintat daca i
se ofera sau nu un alt loc de munca ori cuprinderea intr-o forma de
recalificare profesionala in vederea ocuparii unui post in aceeasi
unitate.
(2) In cazurile in care salariatilor nu li se pot oferi alte
locuri de munca ori acestia refuza locul de munca oferit sau cuprinderea
intr-o forma de recalificare, conducerea unitatii la va comunica in
scris termenul de preaviz, in conditiile prevazute in prezentul contract
colectiv de munca.
ART. 79
(1) La aplicarea efectiva a reducerii de
personal, dupa reducerea posturilor vacante de natura celor
desfiintate, masurile vor afecta in ordine:
a) CIM ale salariatilor care cumuleaza doua sau mai multe functii,
precum si ale celor care cumuleaza pensia cu salariul;
b) CIM ale persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare
la cererea unitatii;
c) CIM ale persoanelor care indeplinesc conditiile de pensionare
la cererea lor.
(2) La luarea masurii de desfacere a CIM pentru reducerea de
posturi vor fi avute in vedere urmatoarele criterii minimale:
a) daca masura ar putea afecta doi soti care lucreaza in aceeasi
unitate, se desface contractul de munca al sotului care are venitul cel
mai mic, fara ca prin aceasta sa se poata desface contractul de munca al
unei persoane care ocupa un post nevizat de reducere;
b) masura sa afecteze, mai intai, persoanele care nu au copii in
intretinere;
c) masura sa afecteze numai in ultimul rand pe femeile care au in
ingrijire copii, barbatii vaduvi sau divortati care au in ingrijire
copii, pe intretinatorii unici de familie, precum si pe salariatii,
barbati sau femei, care mai au cel mult 3 ani pana la pensionare la
cererea lor.
(3) In cazul in care masura desfacerii CIM ar afecta un salariat
care a urmat o forma de calificare sau de perfectionare a pregatirii
profesionale si a incheiat cu unitatea un act aditional la contractul de
munca, prin care s-a obligat sa presteze o activitate intr-o anumita
perioada de timp, administratia nu-i va putea pretinde acestuia
despagubiri pentru perioada ramasa nelucrata pana la implinirea
termenului, daca masura desfacerii contractului de munca nu-i este
imputabila.
(4) In ipoteza in care doua sau mai multe persoane salariate sunt
in aceeasi situatie, disponibilizarea se va face cu consultarea
sindicatelor.
ART. 80
Unitatea care isi extinde sau isi reia activitatea intr-o perioada
de 12 luni de la luarea masurilor de desfacere a contractului individual
de munca pentru motivele prevazute la art. 76 are obligatia sa
incunostinteze in scris despre aceasta organizatiile sindicale si sa
faca publica masura. Unitatea va reangaja salariatii carora li s-a
desfacut contractul de munca pentru motivele prevazute la art. 76, care
au pregatirea necesara pentru ocuparea posturilor vacante si care s-au
prezentat in termen de 15 zile de la data anuntului.
CAP. 7
Formarea profesionala
ART. 81
(1) Partile inteleg:
a) prin termenul de formare profesionala, orice procedura prin
care un salariat dobandeste o calificare atestata printr-un certificat
sau o diploma eliberata in conditiile prevazute de Legea invatamantului;
b) prin termenul de formare profesionala continua, orice procedura
prin care salariatul, avand deja o calificare ori o profesie, isi
completeaza cunostintele profesionale, fie prin aprofundarea studiilor
intr-un anumit domeniu al specialitatii de baza, fie prin deprinderea
unor metode sau procedee noi adoptate in domeniul specialitatii lor.
(2) Formarea profesionala si formarea profesionala continua
cuprind si teme din domeniul relatiilor de munca, convenite intre
sindicate si patron.
(3) Partile convin asupra necesitatii si obligativitatii
perfectionarii profesionale a tuturor categoriilor de salariati,
inclusiv a liderilor sindicali scosi din productie, la expirarea
mandatului.
(4) Partile semnatare convin sa acorde intregul sprijin solicitat
de Consiliul pentru Standarde Ocupationale si Evaluare - Unitatea pentru
Cercetare si Servicii Tehnice, pentru elaborarea sistemului de standarde
ocupationale bazate pe competenta. Sistemul va fi utilizat pentru
evaluarea si certificarea calificarii salariatilor.
ART. 82
(1) La incheierea contractelor colective de munca la nivel de
unitati, pentru partea privind formarea profesionala se va tine seama
cel putin de urmatoarele:
a) identificarea posturilor pentru care este necesara formarea
profesionala, a cailor de realizare, adoptarea programului anual si
controlul aplicarii acestuia se vor face de comun acord de catre
sindicat si patron; cheltuielile pentru activitatea de formare
profesionala a salariatilor se suporta de catre unitati;
b) sindicatul va participa, prin imputernicitii sai, la orice
forma de examinare organizata in vederea absolvirii unui curs de formare
profesionala in cadrul unitatii;
c) in cazul in care unitatea urmeaza sa-si schimbe partial sau
total profilul de activitate, aceasta va informa si consulta sindicatul
cu cel putin 2 luni inainte de aplicarea masurii si va oferi propriilor
salariati posibilitatea de a se califica sau recalifica inainte de a
apela la angajari de forta de munca din afara;
d) in cazul in care un salariat identifica un curs de formare
profesionala pe care ar dori sa-l urmeze, organizat de un tert, patronul
va analiza cererea impreuna cu sindicatul, ramanand la aprecierea
patronului daca si in ce conditii va suporta contravaloarea cursului;
e) salariatii care au incheiat acte aditionale la contractul
individual de munca, in vederea formarii profesionale, vor putea fi
obligati sa suporte cheltuielile ocazionate de aceasta, cu exceptia
cazurilor prevazute de art. 79, alin. 3, daca parasesc unitatea din
motive imputabile lor inainte de implinirea unui termen de 3 ani de la
data absolvirii cursurilor.
(2) Programele adoptate conform alin. 1 vor fi aduse la cunostinta
tuturor salariatilor in termen de 3 zile de la adoptare, prin afisare in
interiorul unitatii, in locuri adecvate si usor accesibile pentru
angajati.
(3) La stabilirea programelor de formare profesionala, angajatorii
si sindicatele vor adopta masurile necesare pentru incurajarea si
inlesnirea participarii femeilor la acestea.
CAP. 8
Alte prevederi privind drepturile si obligatiile partilor
ART. 83
(1) Cu privire la medierea conflictelor de munca prevazuta de
Legea nr. 168/1999, daca partile convin printr-un proces-verbal semnat
sa inceapa medierea, in termen de 48 de ore fiecare parte va propune o
lista de candidati din lista de mediatori numiti de ministrul muncii si
solidaritatii sociale la nivelul judetului unde are sediul unitatea in
care s-a declansat conflictul de interese.
(2) In situatia in care dupa prima intalnire nu vor reusi sa
stabileasca un mediator de comun acord, procedura de mediere inceteaza,
trecandu-se la urmatoarea etapa prevazuta de lege.
(3) In cazul in care s-a numit un mediator de comun acord, etapele
medierii vor fi urmatoarele:
a) partile implicate sunt obligate ca in termen de 48 de ore de la
numirea mediatorului sa puna la dispozitia acestuia datele necesare;
daca mediatorul are nelamuriri, acesta poate cere partilor, in maximum
72 de ore de la primirea actelor, relatii scrise cu privire la
revendicarile formulate, la actele depuse sau intocmite in timpul
concilierii, precum si la rezultatele acesteia;
b) in maximum 8 zile de la numire, mediatorul este obligat sa
convoace ambele parti implicate; partile implicate vor avea un numar
egal de reprezentanti la mediere, de regula acelasi numar ca si la
conciliere, si aceleasi persoane, daca este posibil;
c) la fiecare intalnire se va incheia un proces-verbal care va fi
semnat de mediator si de partile aflate in conflict;
d) medierea nu poate dura mai mult de 30 de zile de la data la
care mediatorul a fost numit si a acceptat medierea; in caz contrar,
medierea inceteaza si se trece la urmatoarea etapa legala de solutionare
a conflictului.
ART. 84
(1) Consiliul de administratie are obligatia de a invita
reprezentantii sindicatului sa participe la sedintele sale, in
conditiile prevazute de lege. Participarea se face cu statut de
observator, cu drept de opinie, dar fara drept de vot.
(2) Incunostintarea reprezentantilor sindicali se va face cu cel
putin 72 de ore inainte de sedinta. Reprezentantilor sindicali li se va
comunica ordinea de zi si li se va asigura accesul la documentele
privind problemele profesionale, economice, sociale sau culturale puse
in discutie.
ART. 85
(1) Pentru fundamentarea actiunilor prevazute la art. 29, alin. 2,
din Legea nr. 54/1991, patronul va pune la dispozitia sindicatelor ori
va asigura acestora accesul la informatiile si documentele necesare,
reprezentantii sindicali avand obligatia de a pastra confidentialitatea
datelor ce le-au fost transmise cu acest caracter.
(2) Patronii si sindicatele isi vor comunica reciproc si in timp
util hotararile privind toate problemele importante in domeniul
relatiilor de munca.
ART. 86
(1) Liderii organizatiilor sindicale cu personalitate juridica,
care lucreaza nemijlocit in unitate in calitate de salariati, au dreptul
la reducerea programului lunar de lucru cu pana la 5 zile pentru
activitati sindicale, fara a li se diminua drepturile salariale care li
s-ar fi cuvenit in conditii normale. Plata acestora se va face in
regimul salarial al celorlalti angajati.
(2) Numarul celor care pot beneficia de prevederile alin. 1,
precum si perioada se stabilesc prin contractul colectiv de munca.
ART. 87
(1) Unitatile vor asigura in incinta lor, gratuit, pentru
activitatea sindicatelor, spatiul si mobilierul necesare, precum si
acces la echipamentul de birotica al unitatii (fax, copiator si altele
cu caracter administrativ); prin contractele colective de munca se vor
stabili conditiile de acces la utilizarea acestora.
(2) Baza materiala cu destinatie cultural-sportiva, proprietatea
unitatilor ori proprietatea sindicatelor din unitatile respective, va
putea fi folosita, fara plata, pentru actiuni organizate de sindicate
sau patronat, in conditiile prevazute in contractul colectiv de munca.
ART. 88
Spatiile de locuit, cu exceptia locuintelor de serviciu, vor fi
repartizate salariatilor unitatilor de o comisie paritara,
patronat-sindicat, conform criteriilor ce vor fi stabilite prin
contractul colectiv de munca la nivel de unitate.
ART. 89
(1) In fiecare an calendaristic, confederatiile sindicale
semnatare vor asigura pregatirea pentru actiuni sindicale si relatii de
munca a unui numar de cel mult 9.500 de membri de sindicat din toate
ramurile, pe durate de pana la 15 zile.
(2) Patronatul va permite salariatilor sa urmeze cursurile de
pregatire prevazute la alin. 1, in conditiile stabilite prin contractele
colective de munca incheiate la celelalte niveluri.
(3) Modalitatile de incadrare in numarul prevazut la alin. 1 se
stabilesc de catre partile semnatare, prin comisia paritara.
ART. 90
La cererea organizatiilor sindicale din unitati, patronii vor
accepta ca persoanele care au ca sarcina de serviciu plata salariilor,
cu acordul lor, sa incaseze cotizatiile de sindicat si sa le vireze in
contul sindicatelor respective; cotizatiile de sindicat pot fi incasate
numai cu acordul fiecarui membru de sindicat, pe baza listelor lunare
intocmite de catre sindicate. Conditiile in care se desfasoara aceasta
activitate se stabilesc de catre patron impreuna cu organizatia
sindicala din unitate.
ART. 91
(1) Patronii nu vor angaja salariati permanenti, temporari sau cu
program partial, in perioada declansarii sau desfasurarii conflictelor
colective de munca, pe locurile de munca ale salariatilor aflati in
conflict.
(2) In situatia declansarii unor conflicte de munca, inclusiv a
grevei, potrivit legii, sindicatele si conducerea unitatii au obligatia
ca pe durata acestora sa protejeze patrimoniul unitatii si sa asigure
functionarea neintrerupta a utilajelor si instalatiilor tehnologice, a
caror oprire ar putea constitui un pericol pentru viata sau sanatatea
oamenilor ori ar putea cauza pagube.
ART. 92
Patronii se angajeaza ca in contractele de asociere cu parteneri
straini, pentru activitati pe teritoriul Romaniei, sa prevada o clauza
prin care partea straina se obliga sa respecte drepturile prevazute in
contractele colective de munca.
ART. 93
In situatia in care patronii incheie contracte cu parteneri
straini, potrivit carora salariatii din societatea comerciala sau din
regia autonoma vor executa unele lucrari in strainatate, conditiile de
munca, salarizarea, precum si celelalte drepturi si obligatii ale
acestor salariati vor fi stabilite prin negocieri colective, care se vor
desfasura in conditiile prevazute de lege si cu respectarea clauzelor
cuprinse in contractul incheiat cu partenerul extern, negocieri
colective ce devin anexa la contractul colectiv de munca la nivel de
unitate.
ART. 94
Confederatiile sindicale semnatare recunosc dreptul patronilor de
a stabili, in conditiile legii, raspunderea disciplinara sau
patrimoniala a salariatilor care se fac vinovati de incalcarea normelor
de disciplina a muncii sau care aduc prejudicii unitatii.
ART. 95
(1) Partile convin sa faca eforturi in vederea promovarii unui
climat normal de munca in unitati, cu respectarea prevederilor legii,
ale contractelor colective de munca, ale regulamentului de ordine
interioara, precum si a drepturilor si intereselor salariatilor si
membrilor de sindicat.
(2) Pentru crearea si mentinerea unui mediu de lucru care sa
incurajeze respectarea demnitatii fiecarei persoane, prin contractul
colectiv de munca la nivel de unitate vor fi stabilite proceduri de
solutionare pe cale amiabila a plangerilor individuale ale salariatilor,
inclusiv a celor privind cazurile de violenta sau hartuire sexuala, in
completarea celor prevazute de lege.
(3) Definitia hartuirii sexuale este cea reglementata de lege.
(4) Plangerile salariatilor in justitie nu pot constitui motiv de
desfacere a contractului de munca.
(5) In situatiile in care apar divergente in legatura cu
executarea prevederilor contractelor colective, unitatile si sindicatele
vor incerca solutionarea acestora mai intai in comisiile paritare la
nivel de unitate, iar pentru rezolvarea problemelor ramase in divergenta
se vor putea adresa comisiei paritare la nivel de ramura.
ART. 96
(1) In contractele colective de munca la nivel de unitati se vor
prevedea masuri cu caracter social precum:
a) suportarea cheltuielilor prevazute de art. 63;
b) construirea, amenajarea si intretinerea de crese si gradinite
pentru copiii salariatilor, precum si de cantinebufet pentru salariati;
c) construirea, amenajarea si intretinerea de oficii si grupuri
sanitare la locurile de munca, la capacitate corespunzatoare, cu dotare
specifica, cel putin la nivelul prevazut in normele generale de
protectie a muncii;
d) formarea si perfectionarea pregatirii profesionale, inclusiv in
domeniul relatiilor de munca;
e) construirea de locuinte;
f) aniversari, sarbatori religioase, zile dedicate copilului si
femeii.
(2) Costul acestor actiuni se suporta din fondul social constituit
potrivit legii.
(3) Utilizarea fondului social pentru destinatiile prevazute la
alin. 1 se face de catre administratie, cu consultarea sindicatelor.
(4) Fondurile neutilizate intr-un an se reporteaza pentru anul
urmator.
CAP. 9
Dispozitii finale
ART. 97
(1) In aplicarea prevederilor art. 11, alin. 3, din Legea nr.
130/1996, republicata, privind contractul colectiv de munca, unitatile
vor prevedea in bugetele de venituri si cheltuieli sumele necesare
contributiilor pentru constituirea fondurilor destinate activitatilor in
domeniul pregatirii, negocierii si aplicarii contractelor colective de
munca, la toate nivelurile.
(2) Sumele prevazute conform alin. 1 se vor calcula luand ca baza
suma de 6.000 de lei/salariat/an, raportate la numarul mediu de
salariati din anul precedent.
(3) Sumele constituite conform alin. 1 si 2 vor fi distribuite
astfel:
a) 1/3 din suma totala se retine ca fond destinat negocierii
contractului colectiv de munca la nivelul unitatii;
b) 1/3 din suma totala se vireaza de contribuabil la federatia
patronala reprezentativa de ramura care a negociat contractul colectiv
pentru ramura din care face parte unitatea; lista ramurilor este
prezentata in anexa nr. 4; din suma astfel constituita, federatiile
patronale vor vira 50% in contul federatiilor sindicale reprezentative
semnatare ale contractelor colective de ramura; semnatarii contractului
colectiv de munca pe ramura pot conveni ca, pe viitor, contributia
unitatilor de 1/3, prevazuta mai sus, sa fie virata intr-un cont
colector si distribuita 50% pentru partea patronala si 50% pentru partea
sindicala, pe baza unui protocol semnat de ambele parti;
c) 1/3 din suma totala se vireaza de unitate in contul colector
"Fondul de negociere a Contractului colectiv de munca unic la nivel
national", deschis la Banca ABN-AMRO BANK ROMANIA - S.A., cu nr.
264100090820, pentru negocierile colective la nivel national, care va fi
destinat astfel:
- 50% pentru partea sindicala reprezentativa la nivel national,
semnatara a Contractului colectiv de munca unic la nivel national,
- 50% pentru partea patronala reprezentativa la nivel national,
semnatara a Contractului colectiv de munca unic la nivel national;
d) fondul destinat partilor semnatare, conform lit. c), va fi
repartizat fiecarei confederatii reprezentative la nivel national,
semnatare a Contractului colectiv de munca unic la nivel national, in
raport cu volumul implicarii in negocierile colective, cu numarul de
salariati pe ramura, negociat in cadrul fiecareia, asa cum va fi
stabilit de catre fiecare parte pe baza de protocol;
e) mecanismele de distributie a fondurilor de catre banca vor fi
stabilite de comisia paritara;
f) fondurile destinate negocierilor colective se vor constitui si
vira in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial
a prezentului contract colectiv de munca.
(4) Unitatile economice care negociaza si semneaza contracte
colective de munca, dar nu sunt afiliate unor structuri patronale
reprezentative de ramura, vor constitui fondurile destinate negocierilor
colective conform prevederilor de la alin. 1, 2 si 3 si le vor vira
catre federatia patronala semnatara a contractului colectiv de munca la
nivel de ramura care a stat la baza negocierii propriului contract
colectiv de munca, si catre contul national, conform alin. 3, lit. c).
(5) In cazul in care, potrivit legii, se negociaza si se incheie
contracte colective de munca la nivelul unor grupuri de unitati,
cheltuielile ocazionate cu aceste negocieri se vor suporta din fondurile
constituite la nivelul unitatilor din grupul respectiv.
(6) Fondurile destinate negocierilor colective la unitatile
bugetare se vor constitui la nivelul fiecarei unitati care incheie
contract colectiv de munca, cu respectarea prevederilor alin. 3;
(7) Fondurile destinate negocierilor colective vor fi colectate
intr-un cont distinct. Patronatele si sindicatele vor urmari si sprijini
constituirea, defalcarea si virarea pe destinatii a fondurilor destinate
negocierii contractelor colective de munca.
(8) Patronatele si sindicatele vor gestiona si utiliza fondurile
destinate negocierilor colective, constituite in baza prevederilor art.
97, in conformitate cu prevederile legale, pe baza unor programe de
actiuni aprobate de organele proprii de conducere si pe raspunderea
fiecaruia.
(9) In aplicarea dispozitiilor acestui articol, in contabilitatea
agentilor economici vor fi respectate prevederile metodologice
comunicate de Ministerul Finantelor Publice, conform anexei 5.
(10) Contractele colective de munca la toate nivelurile vor
cuprinde prevederile acestui articol.
ART. 98
Patronii recunosc dreptul reprezentantilor organizatiilor
sindicale de a verifica la locul de munca modul in care sunt respectate
drepturile salariatilor prevazute in contractul colectiv de munca.
ART. 99
(1) Ramurile pentru care se vor incheia contracte colective de
munca sunt cele prevazute in anexa nr. 4.
(2) Drepturile prevazute in prezentul contract colectiv de munca
sunt considerate minime, de la nivelul carora incepe negocierea
contractelor colective de munca la celelalte niveluri, cu exceptia celor
care sunt stabilite in cuantum fix sau maxim.
(3) In situatiile in care nu se incheie contracte colective de
munca pe ramura sau grupuri de unitati, prevederile prezentului contract
colectiv de munca la nivel national sunt considerate niveluri minime, in
conformitate cu prevederile art. 3, de la care incepe negocierea
contractelor colective de munca la nivel de unitati.
(4) Executarea contractului colectiv de munca este obligatorie
pentru parti.
ART. 100
Drepturile prevazute in contractele individuale de munca nu pot fi
sub nivelul celor stabilite prin contractele colective de munca.
ART. 101
Prevederile contractelor individuale de munca existente la data
intrarii in vigoare a contractelor colective de munca vor fi puse de
acord cu prevederile acestora din urma.
ART. 102
(1) Patronul si sindicatele se vor informa reciproc, in situatia
in care detin informatii, in legatura cu modificarile ce urmeaza sa se
produca in forma de proprietate a unitatii, cu consecintele previzibile
asupra salariatilor si cu masurile ce se au in vedere pentru limitarea
efectelor disponibilizarilor de
personal determinate de aceste modificari.
(2) Ambele parti vor sustine participarea asociatiilor de
salariati la privatizarea unitatilor in conditiile de preferinta
prevazute in lege.
(3) In toate situatiile de reorganizare sau, dupa caz, de
privatizare a unitatilor, drepturile si obligatiile prevazute de
prezentul contract colectiv de munca se transmit noilor subiecte de
drept rezultate din aceste operatiuni juridice.
ART. 103
Imputernicitii organelor de conducere ai organizatiilor patronale,
precum si ai confederatiilor sindicale semnatare vor verifica, la
sesizarea uneia din parti, modul in care sunt respectate drepturile
salariatilor prevazute in contractul colectiv de munca; patronii vor
asigura intrarea acestora in unitate, in conformitate cu regulamentul de
ordine interioara, si protectia in unitate, pe durata verificarii, cu
respectarea normativelor in vigoare.
ART. 104
Regulamentul de ordine interioara se intocmeste de catre patron
impreuna cu sindicatele, conform legii.
ART. 105
Prezentul contract colectiv de munca a fost semnat azi, 27
ianuarie 2003, la Bucuresti, si produce efecte incepand cu data
inregistrarii lui de catre una din parti, in conditiile prevazute de
art. 25, alin. 3, din Legea nr. 130/1996, republicata, si va fi adus la
cunostinta salariatilor prin afisarea in unitati, in locurile convenite
cu organizatiile sindicale.
PARTILE SEMNATARE
ORGANIZATIILE PATRONALE ORGANIZATIILE SINDICALE
Confederatia Patronala din C.N.S. "Cartel Alfa"
Industria Romaniei - CONPIROM
Confederatia Nationala a C.N.S.L.R. "Fratia"
Patronatului Roman - C.N.P.R.
Consiliul National al Intreprinderilor Blocul National Sindical -
B.N.S.
Private Mici si Mijlocii
din Romania - C.N.I.P.M.M.R
Uniunea Generald a Industriasilor Confederatia Sindicatelor
Democratice
din Romrnia - UGIR din Romania - C.S.D.R.
Uniunea Generala a Industriasilor Confederatia Sindicala
"Meridian"
din Romrnia - UGIR 1903
Consiliul National al Patronilor
din Romania (Co.N.P.R.)
Patronatul National Roman
INSTITUTII BUGETARE
Ministerul Sanatatii si Familiei
Ministerul Educatiei si Cercetarii
Ministerul Culturii si Cultelor
ANEXA 1
Regulamentul de organizare si functionare a comisiei paritare la
nivel national
1. Comisia paritara la nivel national va fi compusa din cate un
reprezentant al fiecarei confederatii sindicale semnatare si un numar
egal de reprezentanti ai patronilor.
Membrii comisiei paritare sunt desemnati de partile semnatare in
termen de 14 zile de la inregistrarea prezentului contract la Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale.
2. Comisia se va intruni la cererea oricaruia dintre membrii sai,
in termen de maximum 15 zile lucratoare de la formularea cererii, si va
adopta hotarari valabile prin consens, in prezenta a 3/4 din numarul
total al membrilor.
3. Comisia va fi prezidata, prin rotatie, de cate un reprezentant
al fiecarei parti, ales in sedinta respectiva.
4. Hotararea adoptata potrivit pct. 2 are putere obligatorie
pentru partile contractante.
5. Secretariatul comisiei va fi asigurat de patronat.
6. Comisia paritara este imputernicita sa interpreteze prevederile
contractului colectiv de munca, in aplicare, in functie de conditiile
concrete si de posibilitatile unitatilor, la solicitarea uneia dintre
parti.
La cererea organizatiilor patronale, a angajatorilor sau a
organizatiilor sindicale, comisia paritara poate verifica masura in care
clauzele contractelor incheiate la celelalte niveluri sunt in
concordanta cu prevederile Contractului colectiv de munca unic la nivel
national.
ANEXA 2
Cotele de contributie ce urmeaza a fi suportate de salariatii
beneficiari de trimiteri la tratament balnear si odihna recuperatorie cu
bilete prin sindicat
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
Procent din valoarea biletului
Nr. Salariul de baza brut lunar
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
crt. (lei) 1.XI-30.IV 1.V-15.VI 16.VI-15.IX
16.IX-31.X
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
1 2 3 4 5
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
1. Pand la 2.500.000 35 35 45
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
2. 2.500.001-2.750.000 40 40 50
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
3. 2.750.001-3.000.000 45 45 55
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
4. 3.000.001-3.250.000 50 55 60
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
5. 3.250.001-3.500.000 55 60 65
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
6. 3.500.001-3.750.000 60 65 70
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
7. 3.750.001-4.000.000 65 70 75
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
8. 4.000.001-4.250.000 70 75 80
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
9. 4.250.001-4.500.000 75 80 85
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
10. 4.500.001-4.750.000 80 85 90
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
11. 4.750.001-5.000.000 85 90 95
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
12. 5.000.001-5.250.000 90 95 100
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
13. 5.250.001-5.500.000 95 100 100
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
14. Peste 5.500.001 100 100 100
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
NOTA: Cuantumul salariilor de baza brute lunare din col. 2 sunt
cele corespunzatoare lunii ianuarie 2003, la care se vor adauga
majorarile de salariu ce se vor acorda ulterior.
ANEXA 3
Clauze minime ale contractului individual de munca
Contractul individual de munca nr. .................. a fost
incheiat pe baza contractului colectiv de munca convenit intre
............................... si intre ...............................
si inregistrat cu nr. .................. .
Intre:
unitatea (institutia) ...................., cu sediul in
..................., reprezentata prin ......................, in
calitate de ......................,
si
dl (dna) ..........................., cu domiciliul in
....................., posesor (posesoare) al(a) B.I. seria ...... nr.
......... eliberat de .......... la data de ................, avand ca
pregatire profesionala ..................,
se incheie prezentul contract de munca in urmatoarele conditii:
1. Contractul de munca se incheie pe durata:
a) nedeterminata, cu incepere de la
........................................;
b) determinata, incepand de la data ......................... si
pana la data de ........................, inclusiv.
2. Dl (dna) .................... va indeplini functia de
.................. .
3. Locul muncii este
...................................................... .
4. Conditii de incadrare: se incadreaza cu (o norma intreaga, o
fractiune de norma):............................................ .
5. Conditiile de munca se incadreaza in (conditii grele,
periculoase, nocive, penibile, normale) ......................, grupa de
munca .................... .
6. Salariul de baza brut lunar este de ...................... lei.
Drepturile salariale se platesc in chenzine lunare, stabilite dupa cum
urmeaza:
a) chenzina I - la data de ...............;
b) chenzina a II-a - la data de ............. .
7. Plata orelor suplimentare se va face conform contractului
colectiv de munca.
8. Dl (dna) beneficiaza de urmatoarele sporuri:
.............................................................................
.............................................................................
De asemenea, mai poate beneficia si de urmatoarele drepturi
banesti:
.............................................................................
.............................................................................
Partile convin ca anumite obligatii banesti ale salariatului sa
fie achitate direct prin serviciile financiar-contabile ale unitatii,
dupa cum urmeaza:
.............................................................................
...........................................................................
.
Durata concediului anual de odihna, corespunzator vechimii, va fi
de ...... .
De asemenea, beneficiaza de un concediu suplimentar anual de
.............. .
Concediul de odihna se va efectua conform programarii.
9. Obligatiile generale ale partilor
Cel care angajeaza se obliga, in principal:
- sa ii asigure celui incadrat conditii corespunzatoare de lucru;
- sa ii acorde celui incadrat toate drepturile ce i se cuvin in
conditiile prevazute de lege;
- sa respecte si sa indeplineasca prevederile contractului
colectiv de munca;
- alte obligatii (in functie de specificul unitatii):
.......................
.............................................................................
...........................................................................
.
Salariatul se obliga:
- sa indeplineasca atributiile si sarcinile stabilite prin
dispozitii de lucru sau fisa postului, care este anexata la contractul
individual de munca;
- sa respecte prevederile contractului colectiv de munca si ale
regulamentului de ordine interioara, normele de protectie a muncii etc.;
- alte obligatii specifice locului de munca respectiv:
......................
...........................................................................
.
Prezentul contract se incheie in doua exemplare, dintre care unul
se pastreaza la unitate, iar celalalt revine salariatului.
Cel care angajeaza, Salariat,
Modificarea prezentului contract are loc la data de
....................... prin schimbarea .................. pe baza
............ .
Cel care angajeaza, Salariat,
In urma indeplinirii procedurii legale pe data de
.........................., prezentul contract inceteaza prin
..................., pentru urmatoarele motive .......................,
avand la baza (decizie, hotarare) ...................., in temeiul
articolului ........................ .
Cel care angajeaza,
ANEXA 4
Lista ramurilor pentru care se incheie contracte colective de
munca*)
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
Nr.
crt. Ramura Cod CAEN
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
1. Agricultura, piscicultura si pescuit 01, 05
2. Silvicultura, economia vanatului, apelor
si protectia mediului 021, 0222, 023, 024
3. Industria miniera, geologie 10, 12, 13, 14, 4512
4. Energie electrica, termica, petrol, gaze 11, 40
5. Industria alimentara, a bauturilor si a tutunului 15, 16
6. Industria textila si a produselor textile 17, 18
7. Industria pielariei si a incaltamintei 19
8. Exploatarea si prelucrarea lemnului 10, 0221
9. Celuloza si hartie 21
10. Edituri si poligrafie 22
11. Industria chimica si petrochimica 23, 24, 25
12. Materiale de constructii si industria cimentului 263-268
13. Industria sticlei si a ceramicii fine 261, 2621-2625
14. Metalurgie feroasa si neferoasa si produse
refractare 27, 2626
15. Constructii de masini 28, 291-295, 34, 35
16. Industria electrotehnica, mecanica fina si 296, 297, 30,
utilaje, electronica 31, 32, 33, 72
17. Industria mobilei 36
18. Reciclarea materialelor 37
19. Constructii 45
20. Comert 501, 503-505, 51, 52, 70
21. Turism, hoteluri si restaurante 55
22. Transporturi 60, 61, 62, 63
23. Posta si telecomunicatii 64
24 Activitati financiare, bancare, de asigurari 65, 66, 67
25. Cercetare-proiectare 73
26. Administratie publica 75
27. Invatamant 80
28. Sanatate 85
29. Gospodarie comunala-locativa, transporturi locale 41, 90
30. Mass-media 924
31. Cultura 921, 922, 923, 925
32. Alte activitati si servicii 502, 71, 74, 91,
93, 95, 99
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
---------
*) La nivelul acestor ramuri se pot incheia contracte colective de
munca pe subramuri (grupuri de unitati), precum si pentru mai multe
ramuri impreuna din lista de mai sus.
ANEXA 5
Prevederi metodologice aplicabile operatiunilor contabile la
constituirea fondului destinat activitatilor ocazionate de negocierile
colective, elaborate de Ministerul Finantelor Publice - Directia
generala a contabilitatii
Fondul ce se constituie din contributia patronatului, destinat
activitatilor in domeniul negocierilor colective, prevazut la art. 11(3)
din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca,
republicata, si la art. 97 din Contractul colectiv de munca unic la
nivel national se inregistreaza in contabilitate astfel:
1. In contabilitatea agentilor economici
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
a) 635 = 447
"cheltuieli cu alte impozite, "Fonduri speciale -
taxe si varsaminte asimilate" taxe si varsaminte
asimilate"
(analitic distinct)
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- cu sumele necesare contributiilor pentru constituirea fondurilor
destinate activitatilor in domeniul pregatirii, negocierii si aplicarii
contractelor colective de munca la toate nivelurile;
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
b) 447 = 118
"Fonduri speciale - "Alte fonduri"
taxe si vsrssminte (analitic distinct)
asimilate" (analitic distinct)
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- cu suma reprezentand 1/3 din suma totala, inregistrata in
contabilitate conform celor mentionate la litera a), retinuta ca fond
destinat negocierii contractului colectiv de munca la nivelul unitatii;
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
c) 447 = 5121
"Fonduri speciale - "Conturi la banci, in lei"
taxe si varsaminte asimilate"
(analitic distinct)
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- cu suma reprezentand 2/3 din suma totala, inregistrata in
contabilitate conform celor mentionate la litera a), virata de catre
unitate la federatia patronala semnatara a contractului colectiv de
munca la nivel de ramura sau, dupa caz, la organizatia (asociatia)
patronala care este afiliata direct unei confederatii patronale
reprezentative semnatare a Contractului colectiv de munca la nivel
national;
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
d) 118 = 5121
"Alte fonduri" "Conturi la banci, in lei"
(analitic distinct)
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- cu suma reprezentand 50% din suma reprezentand 1/3, inregistrata
in contabilitate conform celor mentionate la litera b), virata de catre
unitate la organizatiile sindicale cu care au fost negociate si semnate
contractele de munca la nivelul unitatii;
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
e) Conturi din clasa 6 = %
(analitice distincte) 404, 5121, 5311 etc.
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- in cursul lunii, cu cheltuielile efectuate de unitate, dupa
natura lor, pe seama fondului destinat negocierii contractului colectiv
de munca la nivelul unitatii, in limita sumelor retinute cu aceasta
destinatie;
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
f) 118 = 758
"Alte fonduri" "Alte venituri din exploatare"
(analitic distinct)
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- la sfarsitul lunii, diminuarea fondului destinat negocierii
contractului colectiv de munca la nivelul unitatii, cu totalul
cheltuielilor efectuate de unitate in cursul lunii pe seama acestuia;
2. In contabilitatea institutiilor publice
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
a) % = 231
410, 420 etc. (analitic distinct)
(art. 30.07)
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- cu sumele necesare contributiilor pentru constituirea fondurilor
destinate activitatilor in domeniul pregatirii, negocierii si aplicarii
contractelor colective de munca la toate nivelurile;
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
b) 231 (analitic distinct) = %
700, 120 etc.
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- cu suma reprezentand 1/3 din suma totala, inregistrata in
contabilitate conform celor mentionate la litera a), retinuta ca fond
destinat negocierii contractului colectiv de munca la nivelul unitatii;
concomitent
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
119.01 337 (analitic distinct)
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- cu suma reprezentand 1/3 din suma totala, inregistrata in
contabilitate conform celor mentionate la litera a), retinuta ca fond
destinat negocierii contractului colectiv de munca la nivelul unitatii;
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
c) 231 = %
(analitic distinct) 700, 120 etc.
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- cu suma reprezentand 2/3 din suma totala, inregistrata in
contabilitate conform celor mentionate la litera a), virata de catre
unitate la federatia patronala semnatara a contractului colectiv de
munca la nivel de ramura sau, dupa caz, la organizatia (asociatia)
patronala care este afiliata direct unei confederatii patronale
reprezentative semnatare a Contractului colectiv de munca la nivel
national;
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
d) 337 (analitic distinct) = 119.01
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- cu suma reprezentand 50% din suma reprezentand 1/3 inregistrata
in contabilitate conform celor mentionate la litera b), virata de catre
unitate la organizatiile sindicale cu care au fost negociate si semnate
contractele de munca la nivelul unitatii;
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
e) 421 = 119.01
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- cu cheltuielile efectuate de unitate pe seama fondului destinat
negocierii contractului colectiv de munca la nivelul unitatii, in limita
sumelor retinute cu aceasta destinatie;
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
f) 337 (analitic distinct) = 421
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- la finele anului, cu totalul cheltuielilor efectuate din
fondurile cu destinatie speciala (fondul destinat negocierii
contractului colectiv de munca la nivelul unitatii), potrivit contului
de executie.
3. In contabilitatea persoanelor juridice fara scop lucrativ
(federatii patronale, organizatii/asociatii patronale, confederatii
patronale, organizatii sindicale abilitate)
- inregistrarea in contabilitate a sumelor incasate prin contul de
disponibil cu destinatie speciala pentru constituirea fondului din
contributia patronatului, destinat activitatilor in domeniul
negocierilor colective
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
513 = 791
"disponibil cu destinatie "venituri cu destinatie
speciala" speciala"
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor efectuate,
potrivit legii, pe seama fondului din contributia patronatului, destinat
activitatilor in domeniul negocierilor colective
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
% = %
conturi din clasa 6 401, 513, 5311 etc.
(analitice distincte
privind activitatile
cu destinatie speciala)
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
- la sfarsitul lunii, inchiderea contului de venituri si a
conturilor de cheltuieli privind fondul din contributia patronatului,
destinat activitatilor in domeniul negocierilor colective
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
1201.02 = %
"Rezultatul activitatilor Conturi din clasa 6
cu destinatie speciala" (analitice distincte
privind activitatile
cu destinatie speciala)
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
si
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
791 = 1201.02
"Venituri cu destinatie "Rezultatul activitatilor
speciala" cu destinatie speciala"
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
Potrivit prevederilor pct. 98 din anexa la Ordinul ministrului
finantelor nr. 1591/1998, excedentul privind activitatile cu destinatie
speciala nu se repartizeaza, fiind trecut la contul 1071.02 "Rezultatul
reportat al activitatilor cu destinatie speciala". Aceasta dispozitie se
aplica si in cazul excedentului fondului din contributia patronatului,
destinat activitatilor in domeniul negocierilor colective.
Pana la aprobarea prin ordin al ministrului finantelor a
introducerii in planul de conturi pentru persoanele juridice fara scop
lucrativ a unor conturi sintetice de gradul II specifice veniturilor
fondului din contributia patronatului, destinat activitatilor in
domeniul negocierilor colective si disponibilitatilor acestuia,
persoanele juridice fara scop lucrativ abilitate pot deschide analitice
distincte, in functie de necesitati, in cadrul conturilor sintetice de
gradul I, 791 "Venituri cu destinatie speciala" si 513 "Disponibil cu
destinatie speciala".
Director general, Sef serviciu,
-------
|